Brak naśladownictwa
Witam serdecznie,
jestem mamą 11-miesięcznego synka. Synek fizycznie rozwija się super, niestety nie wykazuje chęci do naśladowania (nie umie robić papa, kosi kosi), generalnie nic nie na naśladuje. Dodatkowo nie pokazuje paluszkiem jak coś chce ani jak się go zapytam, gdzie misiu ma oko. Jak nauczyć synka naśladowania i wskazywania palcem? Po jakim czasie powinny być widoczne efekty? Synek mówi jedynie: babababba, eeee yyyy, aaaa, ejj.
Mam jeszcze pytanie w kwestii snu synka, tzn. budzi się w nocy od 3 do 9 razy. Śpi z nami i jest na piersi. Czy istnieje jakaś łagodna metoda nauki synka spania w łóżeczku, jeśli ma zaburzenia SI?
Monika

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
jeśli dziecko nie chce naśladować i pokazywać paluszkiem, proszę na początek robić to za dziecko; wykonywać rękami dziecka gest "papa" czy "kosi kosi", wziąć w swoją dłoń jego rączkę, zgiąć wszystkie paluszki, oprócz wskazującego, pokazywać i nazywać na części ciała, zabawki czy przedmioty znajdujące się w pokoju. Gest wskazywania palcem jest niezwykle ważny, świadczy bowiem o zdolności do wspólnej uwagi, niezbędnej w nabywaniu języka.
Jeśli chodzi o naukę spania w łóżeczku; bez względu na to, że synek ma zaburzenia SI, powinna Pani położyć synka do łóżeczka, kiedy nie jest bardzo senny, a aby go uspokoić zaśpiewać mu kołysankę, poczytać bajeczkę czy audiobooka. Kiedy zacznie płakać, może go Pani podnieść, pogłaskać, uspokoić (bez noszenia dziecka po pokoju) i ponownie położyć w łóżeczku. Niezwykle ważna jest konsekwencja, powinna Pani powtarzać te czynności do skutku. Istotne jest również wprowadzenie codziennego rytuału, a więc karmienie, kąpiel, zasypianie o tej samej porze.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł