Problem z niejadkiem
Witam,
mam problem ze starszym synem 5-latkiem. W ogóle nie chce jeść nic nowego, ma swoje potrawy i nic innego nie zje, nawet nie spróbuje. Żadne prośby, namawianie, przekupowanie, nic nie działa.
Na śniadanie syn je: płatki z mlekiem, chleb z masłem lub dżemem, grzanki (smażony chleb maczany w jajku), na obiad: zupy: pomidorowa, rosół, barszcz czerwony z ziemniakami, ogórkowa, suche ziemniaki lub z sosem, jeśli jest danego dnia, pierogi na słodko, racuchy na słodko, naleśniki, frytki. Na kolację powtórka z obiadu lub to, co na śniadanie. Żadnego mięsa, żadnej wędliny, sera żółtego, białego. Nie wiem już, co mam robić, wspominałam już nie raz naszej pani doktor, ale mówi, że wyrośnie z tego, że zacznie jeść, a ja czekam cierpliwie, a on dalej jak nie jadł, tak nie je. Wydaje mi się, że to nie jego "widzi mi się", tylko ma taki jakiś wstręt do jedzenia i sami sobie z tym nie poradzimy. Czytałam o terapiach, na których uczy się dzieci przekonać do jedzenia, uczy się je jeść na nowo. Bardzo proszę o pomoc, bo już nie wiem, co mam robić.
Monika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
często zdarza się, że małe dzieci wykazują pewne usztywnienie co do doboru ulubionych potraw - mają swoje przysmaki, do których są przyzwyczajone i z których trudno rezygnują. Rzeczywiście, wiele dzieci z czasem rozszerza swoje menu i problem wprowadzania nowych potraw znacznie się zmniejsza lub wręcz znika.
Jeżeli jednak jest Pani bardzo zaniepokojona sposobem odżywiania swojego syna, radzę udać się po poradę do specjalisty. W Państwa przypadku najlepiej najpierw skonsultować się z dietetykiem, który specjalizuje się w pracy z dziećmi (dietetyk dziecięcy). Dopiero po spotkaniu z dietetykiem można zastanowić się czy potrzebna jest również wizyta u psychologa dziecięcego.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek