Mój brat autystyk nie chce jeść
Witam serdecznie,
mam problem z moim 3-letnim bratem, u którego stwierdzono autyzm. Głównie chodzi o to, że nie chce nic jeść prócz jogurtów i zup mlecznych. Uważam, że to może być główna przyczyna, przez którą Logan nie mówi i jest bardzo nerwowy. Bardzo chciałabym wprowadzić zmiany w jego żywieniu tylko kompletnie nie wiem jak. Myślałam nad metodą behawioralną, a mianowicie, że za zjedzenie danego posiłku dostanie nagrodę, tylko nie wiem, jak to wdrożyć w jego życie.
Patrycja

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowana Pani,
wybiórczość pokarmowa to cecha charakterystyczna dla dzieci z zaburzeniem ze spektrum autyzmu, tak jak brak mowy, a nie jego przyczyna. Jedzenie wyłącznie jednego lub pary wybranych produktów jest związane ze schematycznymi reakcjami dzieci, które rodzice często nieświadomie utrwalają. Brak odpowiednio zbilansowanej diety jest bardzo niebezpieczny dla zdrowia, w tym dla rozwoju umysłowego dziecka. Jest kilka technik wprowadzania nowych pokarmów; jeśli dziecko odmawia, można opuścić jeden posiłek, następnie "nowość" położyć na stoliku przed dzieckiem, nie zmuszać, ani nie namawiać, tylko czekać, aż będzie samo gotowe do jedzenia (można ewentualnie "skubnąć" odrobinę pokarmu z porcji dziecka). Dobrym sposobem jest jedzenie w większej grupie, warto zaprosić do stołu rodzeństwo, kuzynostwo, dzieci przyjaciół, obserwowanie jak inni jedzą może być dobrym impulsem do spróbowania nowych potraw (bez zmuszania). Można też próbować "przemycić" inne niż mleczne pokarmy, zbliżając je wyglądem do tych preferowanych przed dziecko. Istnieje jeszcze wiele metod, jednak to terapeuta, który zna dziecko powinien nauczyć Panią jak radzić sobie z tym problemem, warto porozmawiać z nim na ten temat.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł