8-letnia dziewczynka nie mówi
Witam,
mam problem, bo 8-letnia córka mówi niewyraźnie, na poziomie 2-letniego dziecka, nie potrafi złożyć zdania, pojedyncze wyrazy wychodzą jej dobrze, wyniki badan też były pozytywne, a lekarze rozkładają ręce. Uczę ją składać na sylaby i zaczęło jej wychodzić, chcę kupić jakąś książkę. Co Pani by poleciła? Teraz pójdzie do 2 klasy. Logopedzi tylko uczą ruszać językiem, ale ona to doskonale potrafi... Proszę o pomoc.
Ewelina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewelino,
córka powinna zostać dokładnie zbadana testami poznawczymi, by wykluczyć afazję. Nie wiem, jakie badania zostały przeprowadzone. Oczywiście, że nie są potrzebne ćwiczenia poruszania językiem, ale programowanie języka, program słuchowy i nauka czytania. Warto poszukać w okolicy terapeutę MK (www.szkolakrakowska.pl), by dokonał systemowej diagnozy.
Oczywiście czytanie jest bardzo ważne, ale nie wiem, że już można skorzystać z podręcznika "Kocham szkołę" (Wydawnictwo WIR), czy "Moje sylabki" (WIR), czy trzeba rozpocząć od "Kocham czytać" (Wydawnictwo Edukacyjne).
Konieczne jest praca nad rozumieniem i użyciem pytań, to wszystko można zrobić tylko na drodze programowania języka.
Dziewczynka jest już duża i nie ma czasu na eksperymenty, trzeba rozpocząć ćwiczenia już dziś!
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska