Chłopczyk, 27 miesięcy, dwujęzyczny
Witam,
chciałabym prosić o wskazówki jak pracować z synkiem. Ma 27 miesięcy, jest dwujęzyczny, od niedawna zaczyna rozumieć, ale niekoniecznie zawsze wykonywać proste polecenia. Wcześniej były próby wymawiania/powtarzania wyrazów w dwóch językach i o dziwo wymawiał je prawie tak samo jak my, teraz jakby "wykrzywia" na swój sposób lub używa jednego wyrazu, który możne oznaczać wiele rzeczy... Kupiłam kilka książeczek z serii "Kocham czytać" i na szczęście się zainteresował, wertujemy pierwszy zeszyt, ale jak daje mu do zrumienia żeby powtórzył "a" to mówi "ka,ka", w wierszyku mówię słowo "bam" to powtarza "ma,ma"... Nie wiem, o co chodzi, mam wrażenie, że coś się w nim "zatrzymało". Co prawda mamy nowego członka rodziny - dwumiesięcznego synka, ale mam wrażenie, że to "zatrzymanie się" nastąpiło już wcześniej... Teraz posługuje się głównie gestami i krzykiem jak coś chce, chociaż mówi i krzyczy dużo po swojemu. Widać, że chce się komunikować, bo mówiąc patrzy się na nas, wskazuje rączką na to, co chce lub prowadzi w miejsce, gdzie chce coś pokazać. Pediatra nas odsyła w nieskończoność, a ja już sama nie wiem, jak pomóc mojemu dziecku.
Izabela

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Izabelo,
nie pisze Pani jaki to rodzaj dwujęzyczności, dlatego nie odnoszę się do tego problemu, a jedynie do opóźnionego rozwoju mowy.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska