Zabawy stymulujące 3-miesięczne dziecko
Szanowna Pani Profesor,
chcąc jak najlepiej wykorzystać czas spędzany z 3-miesięczną córką, chciałabym prosić o wskazówki, jakie zabawy stymulujące możemy prowadzić na tym etapie.
Do tej pory korzystałam z takich zabaw jak:
- oglądanie i opowiadanie książeczek kontrastowych,
- czytanie bajek,
- mówienie samogłosek oraz powtarzanie ciągu sylab takich jak bababa, mamama, tatata,
- śpiewanie piosenek, słuchanie kołysanek - grający miś (czy to dobry pomysł?),
- zabawy grzechotką.
Czy na tak wczesnym etapie dobrym pomysłem byłoby czytanie książeczek z serii "Kocham czytać?"? Skoro czytam córce inne bajki i pokazuje obrazki to może mogłabym to samo robić wykorzystując wyżej wymienione książeczki?
Julia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Julio,
w tym okresie najważniejszy jest kontakt z twarzą i głosem (mową dorosłego). Dlatego grający miś jest bardzo nieodpowiednim pomysłem, tylko głos człowieka aktywuje wzorce artykulacyjne.
Aby stymulować funkcje wzrokowe może Pani zastosować karty do stymulacji (www.centrummetodykrakowskiej.pl), karty zmieniamy 3 razy dziennie, układając  po obu stronach łóżeczka, przy głowie. Karty wykorzystujemy także do ćwiczeń skupiania wzroku w połączeniu z ćwiczeniami słuchania samogłosek i sylab (opis w instrukcji).
Może też Pani zastosować słuchanie, z wolnego pola (głośniki po obu stronach łóżeczka) wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze (www.arson.pl).
Może Pani oczywiście czytać książeczki "Kocham czytać", wkrótce także przydadzą się: "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl
Stymulacja rozwoju własnego dziecka, nie tylko jest przyjemnością dla dorosłego, buduje więź emocjonalną, ale także daje podwaliny pod rozwój inteligencji. Dla inspiracji warto zobaczyć na stronie Centrum Metody Krakowskiej jak ćwiczy mały Tytus.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska