Pomoc w nauce mówienia synka- wiek: 21 msc
Witam,
mój synek mało mówi, tzn. pojedyncze słowa typu: mama, tata, baba, dziadzia, tak, nie, chce to, daj to. Ostatnio na wszystkie dziewczynki i ciocie zaczął wołać "lala" (choć potrafi po mnie powtórzyć słowo ciocia i pokazujemy mu ciocię i mówimy "to jest ciocia", a on i tak za chwilę woła "lala"), a na wujków, nie wiem dlaczego, woła "gdzie", słówko "gdzie" wypowiada, jeśli chce po raz kolejny dostać chrupka czy jakieś ciasteczko. Mówiąc o naszym piesku mówi "hau", jeśli widzi kotka to mówi "miau". Mojej znajomej pies wabi się "Kiki" i jak widzi jej pieska to od razu mówi "Kiki", nasz ma nieco cięższe imię, więc może ciężko mu wypowiedzieć (Foster). Ma starszego o 10 miesięcy kuzyna, który również mało mówi. Z kolej mój syn mówi na niego "jaja" (kuzyn ma na imię Jasiu). Jeśli jest głodny to komunikuje słówkiem "mniam", gdy jest spragniony to również potrafi to zakomunikować. Często układamy klocki, potrafi zbudować wieże z klocków czy połączyć wagoniki w ciuchcie, ostatnio zaniepokoiło mnie to, że uderza jednym samochodzikiem o drugi w trakcie zabawy, i wkłada to bardzo dużo siły (widać to po jego ciele). Lubi przeglądać książeczki, a poproszony żeby pokazał, gdzie jest np. krówka to bez problemu pokazuje. Niestety od czasu do czasu ogląda bajki, które są przeznaczone dla dzieci od 2-5 lat, bardzo przeżywając to, co się w nich akurat dzieje, gdy coś go śmieszy to akurat się śmieje, natomiast jeśli coś w bajce dzieje się nie tak to od razu łapie się za buzie i mówi "oo nie", po czym, gdy wszystko jest już ok, to bije brawo. Postanowiłam, że od dziś już nie będzie oglądał bajek, bo rozumiem, że może to mieć zły wpływ na jego rozwój. Chciałabym zakupić zestaw "Słucham i uczę się" - sylaby i rzeczowniki, zastanawiam się czy to będzie dobre na początek. Zastanawiam się również nad wizytą u psychologa, logopedy, pediatra twierdzi, że jest za wcześnie na takie wizyty, dlatego chciałam zasięgnąć Pani opinii na ten temat, czy mojemu synkowi potrzebna jest terapia.
Mia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Mio,
z pewnością warto rozpocząć stymulację rozwoju mowy, bo 18 miesięczne dziecko łączy już dwa elementy i wypowiada wiele słów.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
W kanale YouTube na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl znajdzie Pani filmy, pokazujące jak rówieśnik Synka - Tytus uczy się mówić i czytać.
Może uda się Pani, gdy synek skończy 2 lata, przeprowadzić badanie testem SON. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować, ale powinien to być terapeuta, z doświadczeniem w badaniu małych dzieci.
Słusznie zrezygnowała Pani z TV, a gdyby trzeba było przekonywać kogoś z rodziny to polecam artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html
http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska