Córka (2 lata i 8 m-cy) mało mówi
Witam,
córka ma 2 lata i 8 m-cy. Rozumie doskonale wszystko, co się do niej mówi, ale wszyscy mówią, że mało mówi. Faktycznie przez długi czas mówiła tylko: ma, tata, mama, tutu (samochód), mama Aga, baba Ela, Ata (czyli Antoś), Ola, ijo ijo (czyli karetka albo policja); dziadzia, mama tutu nie, tak, nie, au (pies); koka (kot), koka au (kotek chory), lala.
Od około 2 tygodni zaczęła powtarzać jeszcze słowa np.: tato, mamo, Asia, Kasia, auto, boli, koło, nie ma, siusiu, pupa, oko, Ala, dom, daj; bój (huśtawka), dżiu (zjeżdżalnia). Jednak jak mówię, by powiedziała np.: pić, pies - daje do zrozumienia, że nie umie wypowiedzieć tego słowa, stwierdzając "mama nie".
Teraz zamierzam iść z córką do logopedy. Zastanawiam się, co może być przyczyną tego, że córka niewiele mówi mimo że wszystko rozumie.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
rzeczywiście rozwój mowy Córeczki jest znacznie opóźniony. Powodów może być wiele; niezakończony proces kształtowania się dominacji stronnej, przestymulowanie wysokimi technologiami (Tv, komputer).
Kiedy stymulujemy rozwój mowy dziecka nie prosimy, by dziecko powtarzało słowa, bo wówczas zawsze dziecko powie: "nie". Staramy się tak prowadzić zabawę, by dziecko nie wiedziało, że się uczy i by powtarzało spontanicznie. To zawsze się udaje z książeczkami "Kocham czytać".
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska