3-latek mało mówi
Witam,
mój synek niedługo będzie miał 3 latka, bardzo mało mówi, choć przez
ostatnie 2 miesiące jego mowa bardzo się rozwinęła. Jeszcze niespełna 2 miesiące temu mówił: mama, tata, baba itp, a teraz mówi dość dużo np: dziś, dźwig, tata, mama, miś, pa pa, dzyń dzyń, kot, dom, ser, lew, klej itp. Niektóre wyrazy mówi trochę niezrozumiale. Synek wszystko rozumie, co się do niego mówi, wszystkie polecenia wykona, jest grzeczny, wesoły, lubi słuchać, jak mu opowiadam bajki, jak mu śpiewam. Teraz zaczął wszystko powtarzać co mówimy. Nie włączamy mu tv, radia ani komputera, zresztą synek nie lubi
telewizji. Czasem włączę mu w telefonie filmiki z alfabetem, dzięki tym filmikom nauczył się alfabetu. Umie prawie cały alfabet i zna cyferki do
10. Chętnie maluje farbami, kredkami, przykleja obrazki, maluje kreda po tablicy. Niestety do przedszkola nie chodzi, bo się nigdzie nie dostał. Kupiłam książki z serii "Słucham i uczę się mówić" Na razie uczymy się z książeczek "Wyrażenia dźwiękonaśladowcze" i "Samogłoski i wykrzyknienia". Synek chętnie słucha w słuchawkach i powtarza nawet w ciągu dnia niektóre słówka.
Proszę o radę jak mam dalej postępować, bo Pani pediatra twierdzi że ma jeszcze czas i zacznie mówić, bo już zaczął powtarzać słówka. Proszę mi odpowiedzieć, czy mam też w ciągu dnia puszczać mu w słuchawkach "Sylaby i rzeczowniki" czy później. Chce także mu
kupić zestawy dydaktyczne m.in "Taki sam", "Kategoryzacja", "Sekwencje", "Układanki lewopółkulowe" itp. Dodam, że u nas trudno o dobrego specjalistę, a na wizyty prywatne na ta chwilę nas nie stać dlatego chciałabym w miarę możliwości poćwiczyć z synkiem w domu.
Angelika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
http://www.wir-wydawnictwo.comDroga Pani Angeliko, oczywiście powinna Pani ćwiczyć z Synkiem w domu,
bo brak języka wpłynie na cały rozwój intelektualny dziecka. Jeśli Synek już powtarza samogłoski i wyrażenia dźwiękonaśladowcze, to teraz powinny zostać wprowadzone  Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery
części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20
minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w
celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na
dwie lub trzy sesje. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko
powtarzało sylaby.
Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje
nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie
jest A?", "Samogłoski", "Czytanie symultaniczne - wyrażenia
dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na
łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl).
Znajomość alfabetu nie jest korzystna, bo dziecko nazywa litery w
wyrazach zamiast odczytywać znaczenia.  Małe dzieci uczymy czytać sylabami, by mogły w przyszłości czytać teksty ze zrozumieniem.
Ćwiczenia sekwencji, układanki lewopółkulowe, kategoryzacje itp., warunkują
skuteczną naukę mowę ze wsparciem języka pisanego. Dziecko będzie
uczyło się od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Ważne jest wspólne
oglądanie obrazków, opowiadanie historyjek obrazkowych, zadawanie pytań i
odpowiadanie na nie, by dziecko uczyło się form gramatycznych i prowadzenia dialogu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska