Książka "Kocham czytać"
Witam,
zastanawiam się nad zakupem Pani książek "Kocham czytać". Dodam, że syn ma obecnie 34 miesiące, bardzo mało mówi, pojedyncze słowa, jesteśmy pod opieka OWI od roku (podejrzewamy autyzm), choć część specjalistów go wyklucza, a część nie. Nie wiemy już, co mamy robić, czy możemy na własną rękę korzystać z Pani książek? Właściwie mam wrażenie, że od roku stoimy w miejscu, postępy są niewielkie. Chcieliśmy dodatkowe prywatne zajęcia z logopedą załatwić, ale nam odradzono, że lepiej pracować z jednym. Ale co to jest 30 minut raz na tydzień lub na 2 tygodnie?
Beata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Beato,
30 minutowe zajęcia nie przyniosą żadnego efektu. Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Nawet tylko podejrzenie autyzmu jest dostatecznym powodem do rozpoczęcia intensywnej stymulacji, bo przecież od opanowania mowy zależy cały rozwój dziecka. Wielu rodziców samodzielnie prowadzi terapię, jeśli nie mają w możliwości korzystania z pomocy specjalisty.
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.centrummetodykrakowskiej.pl). Synek powinien mić 2 godziny dziennie zajęć przy stoliku.
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.  Ćwiczenia rozwojowe, dla dzieci od 3 miesiąca do 6 roku życia  są opisane w książce "Wczesna interwencja terapeutyczna" - www.we.pl oraz w książce "Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci" (www.konferencje-logopedyczne.pl). Spektrum autyzmu omówione jest w książce "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" www.konferencje-logopedyczne.pl).  Tu omawiam także szczególne zadania dla ojca i rodzeństwa.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska