Jak mogę pomóc córce?
Witam,
nasza córeczka skończyła w kwietniu 4 latka. Mieszkam z mężem w Szwecji. Od ponad roku Krysia chodzi do żłobka szwedzkiego. Po polsku mówi super, całymi zdaniami, nie zawsze poprawnie gramatycznie, ale stara się i się poprawia. Zdarza się mówić niewyraźnie. Od początku mówiliśmy do niej po polsku i miedzy sobą też. Niestety, po roku czasu w żłobku dziecko nie mówi nic po szwedzku bynajmniej w żłobku. Muszę także dodać, że jest niesamowicie wstydliwa- np. jeśli idziemy z nią do lekarza siedzi u męża na kolanach i też się nie udziela. W domu jest otwarta i nawet jeśli się bawi to potrafi policzyć do 20 po szwedzku a w przedszkolu nic - cisza. W żłobku, z tego co wiem, to tylko kiwa głową. Mamy termin niebawem u logopedy, ale obawiam się, że nic u niego nie powie. Czy to może być problem z zakwaterowaniem w żłobku? Proszę o odpowiedź. Pozdrawiam
Sylwia

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Sylwio,
wielokrotnie już pisałam, że dziecko emigrantów może pójść do żłobka czy przedszkola, gdy opanuje gramatykę języka polskiego. W przeciwnym razie nabywanie drugiego języka jest blokowane.
Kohnert, K., (2008) Second Language Acquisition: Success Factors in Sequential Bilingualism, ASHA Leader.
Gdy dziecko buduje drugi język na bazie pierwszego, oba języki na tym korzystają. Znaczące ryzyko pojawia się w sytuacji, kiedy dochodzi do utraty pierwszego języka, w szczególności, gdy nie jest on językiem większości.
Baker, C. (2007) A Parents’ and Teachers’ Guide to Bilingualism (3rd Edition). Buffalo, NY: Multilingual Matters.
Przyswajanie drugiego języka jest bardziej efektywne, gdy odbywa się  na fundamencie pierwszego.
W drugi język należy dziecko wprowadzać stopniowo, zapraszając rówieśnika do zabawy w domu, gdzie dziecko czuje się pewnie i może "otworzyć się" na komunikację w obcym języku.
Na temat dwujęzycznego wychowania może Pani poczytać w zakładce "do pobrania" na  stronie  www.szkolakrakowska.pl oraz w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com
Na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl w zakładce "do pobrania" znajdzie Pani artykuły dotyczące dwujęzyczności.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska