Opóźnienie psychoruchowe u dwulatka
Witam Pani Profesor,
odpowiadała Pani na pytanie pani Agnieszki odnośnie 5-letniej Hani. U nas jest taka sama sytuacja: chodzenie (16m-cy), mowy jako takiej brak. Jesteśmy pod kontrolą neurolog od urodzenia (z powodu niskiej wagi urodzeniowej 2.445kg i wcześniactwa 38tg, cc z powodu gestozy ciążowej). Antosia jest bardzo, ale to bardzo pogodnym dzieckiem, nie ma problemu z kontaktem z rówieśnikami, wręcz sama zaczepia, bierze za rączki i chce tańczyć, ale nie mówi. Laryngolog audiolog nas badała i jest dobrze. Niby wszystko rozumie, każde polecenie jest w stanie wykonać, tylko jak coś nazywa to jest 'oooo' lub 'yyy', a ja w takich sytuacjach pokazuje na ten przedmiot i pytam czy chcesz to albo mówię najpierw, że to jest, np. pomidor, chcesz pomidora, a ona wtedy mówi "ta". Kontaktowałyśmy się z logopedą, kazała masować buzie i jak najwięcej czytać i opowiadać dziecku. Moja Antośka od urodzenia ma czytane książeczki, teraz umie pokazać ze 3 wierszyki, np. "tu paluszek...,sroczka kaszkę...,misiu misiu skrzyżuj łapki..., woda z kranu-kap kap kap, myje rączki-chlap chlap chlap, woda z kranu-ciur ciur ciur, myje ząbki-szur szur szur". Proszę powiedzieć, co jeszcze mogę zrobić, jak ją stymulować, aby zaczęła mówić.
Monika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Moniko,
koniecznie trzeba stymulować rozwój mowy dziecka, bo teraz Córeczka jest w najlepszym wieku do budowania systemu językowego.
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Należy usunąć baterie ze wszystkich dźwiękowych zabawek. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Najważniejsze zalecenia do pracy  terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska