7-latek i 4-latka
Witam,
mam na imię Justyna i jestem mamą 7 letniego Zdzisława i 4-letniej Kalinki. Bardzo chcę nauczyć swoje dzieci czytania. Starszy syn broni się przed jakąkolwiek próbą nauki (by go zachęcić i pokazać, że ciągle się czegoś uczy, wywiesiłam na tablicy kartkę, na której wypisuję zdobyte umiejętności). Widzę, że jego rówieśnicy z przedszkola czytają i potrafią wytykać nieumiejętność Zdzisia, na co on sam reaguje obrażaniem się lub wyzwiskami typu KŁAMCA, GŁUPEK... Sprawia mi to przykrość i próbuję mu to jakoś wytłumaczyć. Nie chcę, by moje dziecko, kiedy pójdzie do szkoły, miało przyklejoną łatkę dziecka leniwego, mało zdolnego. Dodam, że będzie to dzienna szkoła muzyczna, a naukę rozpocznie od gry na puzonie. Od 2 miesięcy staram się uczyć starszego syna czytać ze starego elementarza Falskiego, jednak po dłuższym czasie widzę, że sprawia mu to trudność... I to skłoniło mnie to poszukiwań innej metody. Spodobała mi się metoda krakowska, jednak nie bardzo wiem, od czego zacząć. Na rynku jest wiele materiałów. Na początek zmówiłam poradnik "Kocham czytać" oraz "Moje układanki". Nie wiem czy jest to dobry wybór. Bardzo proszę o radę jak postępować z 4-letnią Kalinką, która obserwuje starszego brata i bardzo szybko powiela negatywne zachowania oraz w jaki sposób zachęcić ją do nauki czytania?
Justyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
być może Zdzisio ma trudności typu dyslektycznego, co może się zdarzyć u dzieci uzdolnionych muzycznie. Talenty muzyczne wskazują na przewagę prawej półkuli mózgu, a czytanie to przede wszystkim aktywność lewej kory.
Synek powinien nauczyć się czytać, zanim zacznie uczyć się zapisu nutowego, bo jego czytanie także jest oparte na linearnym, sekwencyjnym przetwarzaniu materiału.
Nie wiem jakie układanki Pani zakupiła, jeśli "Układanki lewopółkulowe" - to dobrze, bowiem dziecko musi się nauczyć analizowania wzorów od lewej do prawej (taki jest kierunek czytania).
Ważne jest sprawdzenie dominacji stronnej, nie tylko ręki ale także UCHA i OKA. Ponieważ chłopiec jest już duży warto skorzystać z podręcznika do klasy pierwszej "Kocham szkołę" (Wydawnictwo WIR), jeśli jednak Synek rzeczywiście tak negatywnie i nadmiernie emocjonalnie reaguje na naukę czytania to lepiej skorzystać z "Sylab inaczej" (wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej) i "Kocham czytać" (Wydawnictwo Edukacyjne).
Dla Kalinki z pewnością "Kocham czytać" i książeczki - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Kalinka powinna uczyć się czytać w zabawie (proszę zobaczyć w kanale YouTube na stronie Centrum Metody Krakowskiej jak czytają małe dzieci).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska