Mowa 3-latka
Witam,
mam córkę, która w styczniu skończyła 3 latka. Córce wolniej idzie mowa, bo dopiero od stycznia zaczęła powtarzać za mną słowa, umie liczyć do 5. Nie umie sama budować zdań, takie krótkie to powie, np. "Mamo chodź jeść". Dodam też, że mało przebywa z dziećmi, a jak już się spotka to zaczyna się wstydzić i powtarza wyrazy albo mówi 'ja, ja, ja'... Od września idzie do przedszkola, u logopedy nie byliśmy, ale ćwiczę z nią "Słucham i uczę się mówić" i zauważyłam, że umie powtarzać "ba, bu, mu, me", ale jak ma powiedzieć "mucha" to już zmienia ten początek i ma problem z literkami S, CH, F, R. Bardzo niewyraźnie mówi nowe słowa, ale dogadać się z nią można, tylko powinna mówić więcej, a ja nie wiem, jak jej pomóc, bo nie raz do mnie mówi coś, a ja jej nie rozumiem i się denerwuje.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Aniu,
nie wiem jak intensywnie ćwiczy Pani z programem "Słucham i uczę się mówić" - powinno to być 20 minut dziennie (najlepiej podzielić ten czas na 3 sesje) i koniecznie w słuchawkach. Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska