2-latek nic nie mówi
Witam,
problem opiszę króciutko. Dotyczy mojego pasierba, którego miałam okazję na klika godzin 2 razy zobaczyć. Chłopczyk ma 2 latka. Jest bardzo żywiołowy, wesoły. Ale nie mówi...
Nie reaguje na swoje imię... Zamyśla się... I nie potrafi nic powiedzieć chociaż próbuje. Z partnerem (ojcem chłopca) zastanawiamy się czy to problem wychowania przez biologiczną matkę czy raczej jakiś zalążek choroby. Jak to sprawdzić?
Dominika

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Dominiko,
dwulatek, który nie mówi ma z całkowita pewnością opóźniony rozwój mowy, który może wskazywać na inne zaburzenia. Pani nie bardzo będzie miała wpływ na proces diagnostyczny, ale warto namówić partnera, by to uczynił. Radzę udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.
Jeśli matka dziecka podejmie współpracę to polecam:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Im wcześniej rozpocznie się stymulację rozwoju, tym lepiej.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska