Dwulatek nic nie mówi
Dzień dobry,
po raz pierwszy korzystam z tego typu konsultacji. Proszę o odpowiedź, wczoraj był u mnie w odwiedzinach mój bratanek z dwuletnią córką (2 lata skończone w kwietniu). Bardzo się zmartwiłam, ponieważ dziecko nic nie mówi. Tylko "buczy" i pokazuje, co chce. Ponadto, dziwnie się pręży i napina. Bratanek mówi, że on też późno mówił i nie ma czym się denerwować. Proszę o poradę.
Ala

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
niezwykle popularna jest opinia, że "każde dziecko rozwija się w swoim tempie". Oczywiście występują pewne różnice indywidualne w rozwoju każdego dziecka, jednak ignorowanie norm rozwojowych jest błędem; dwulatka powinna zacząć już wypowiadać proste, dwuwyrazowe zdania, więc brak mowy w tym wieku, a posługiwanie się "buczeniem", słusznie budzi Pani obawy. Niezwykle ważne jest, aby reagować szybko, bo chociaż mowa dziewczynki może "ruszyć" sama, już teraz należy zacząć stymulować jej rozwój za pomocą odpowiednich ćwiczeń, aby opóźnienie rozwoju języka się nie pogłębiało.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł