Mowa 4-latka
Witam,
mój synek we wrześniu będzie miał 4 latka. Jego mowa jest lekko opóźniona, stwierdzona przez logopedę, chociaż z dnia na dzień synek robi większe postępy i buduje krótkie zdania. Synek od miesiąca chodzi do psychologa, ponieważ nie utrzymuje kontaktu wzrokowego z rozmówcą i nie skupia się na dłuższą chwilę, kiedy coś robi. Pani psycholog powiedziała, że mogą to być objawy Zespołu Aspergera. Dodam, że syn szybko wpada w złość. Rozumie i wykonuje każde polecenie. Czy powinien martwić mnie brak kontaktu wzrokowego? Panią psycholog zaniepokoiło, że syn nie mówi w liczbie pojedynczej (JA), tylko np. "Marcin rysuje", zamiast "JA rysuję". Czy są jakieś ćwiczenia, metody żeby pomóc synkowi? I czy jest to bardzo niepokojący objaw?
Marta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
brak kontaktu wzrokowego, problemy ze skupieniem uwagi czy napady złości mogą, ale nie muszą świadczyć o zespole Aspergera. Jeśli jednak psycholog sugeruje to zaburzenie, nie mam podstaw, aby podważyć tę diagnozę. Mówienie o sobie w 3 os. l.poj. jest jednym z etapów nabywania mowy, charakterystycznym dla dzieci w 2 r.ż. Ponieważ jednak rozwój mowy Pani synka jest opóźniony, ta forma pojawiła się u niego później. Proszę go nie poprawiać, ale upewnić się jak Pani i inny członkowie rodziny używacie poprawnie 1.os, np. rysuję, jem, śpię, stosowanie przed czasownikami zaimka "JA" w języku polskim nie jest naturalne.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł