Moje dziecko nie mówi
Witam,
jestem mama 2,5-letniego chłopca, który nie mówi praktyczni nic. Słowa, jakie wypowiada to „mama” i „papa”. Nic więcej. Dodam, że mój synek urodził się bardzo wcześnie (w 26 tyg. ciąży). Czy ma to teraz wpływ na jego rozwój mowy? Synek rozumie, co się do niego mówi i pokazuje paluszkiem, kiedy go pytam, np. gdzie ma zabawki. Nie zawsze skupia się na tym, co się do niego mówi. Czasem mam wrażenie, że jego zachowanie jest dziwne. Syn nie reaguje, gdy się do niego mówi, stoi, zapatrzony w jeden punkt. Jego zabawy też są dziwne. Od pewnego czasu bawi się, kręcąc się w kółko. Zabawa z innymi dziećmi go nie interesuje, nie zwraca na nie uwagi. Bawi się jedynie kołami od samochodzików. Syn jest bardzo nerwowy, często reaguje krzykiem i płaczem. Zdarza się, że krzyczy bez powodu. Może chciałby coś powiedzieć, a nie może?W przeszłości syn uderzał głową w ścianę lub bił się po głowie przedmiotami, co już jednak minęło.Mam obawy, bo syn poza wyrazami „mama”, „papa” oraz samogłoskami „i”, „a” praktycznie nic nie mówi. Dziękuję za odpowiedź.
Anita

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wcześniactwo może być powodem problemów Pani synka, jednak teraz najważniejsze jest, nie tyle szukanie przyczyn, co niezwłocznie rozpoczęcie terapii. Zachowania Pani synka są bardzo niepokojące, nie tylko bardzo opóźniony rozwój mowy, ale też stereotypowe zabawy, brak reakcji na imię czy częste reagowanie krzykiem. Proszę nie odwlekać wizyty u specjalisty, synek jest jeszcze mały, więc wiele nieprawidłowości można jeszcze skorygować, jednak "czekanie" może je jedynie pogłębić. W naszym Centrum na diagnozy i terapie zapisujemy pod numerem tel. 514-553-534, listę polecanych przez nas terapeutów znajdzie Pani na stronie www.CentrumMetodyKrakowskiej.pl.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł