Wielojęzyczne dziecko nie mówi
Witam,
nasza córka rozumie matkę po polsku i ojca po hiszpańsku. Odwiedza niemiecki żłobek 4-5 godzin dziennie. Staramy się dużo mówić, śpiewać, czytać. Mieliśmy nadzieję na więcej słówek niż na 4: "mama, tata, jaja, papa"... Jest nam trochę ciężko zrozumieć, dlaczego nadal tak mało mówi i czy możne dajemy jej za dużo bodźców i powinniśmy trochę odpuścić i poczekać? Proszę o radę. "Kocham czytać" już w drodze, poza tym kartki ze słówkami wyd. WIR tez używamy.
J
ustyna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Justyno,
byłoby znacznie lepiej, gdybyście Państwo zrezygnowali z przedszkola. Dziecko jest małe, powinno na razie słuchać języka etnicznego matki i ojca, a na język edukacji przyjdzie czas, gdy Córeczka opanuje język polski i hiszpański do komunikacji z Rodzicami.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 8 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska