Dysglosja - dyslalia
Dzień dobry,
proszę o informację czy wg Pani dysglosja to to samo co dyslalia?
I. Styczek opisuje je osobno w klasyfikacjach zaburzeń mowy, H. Spionek podając przyczyny dyslalii, podaje na początku 3 elementy (zmiany anatomiczne aparatu artykul. nieprawidłowe funkcjonowanie narządów mowy, nieprawidłowe funkcjonowanie i budowa narządu słuchu oraz inne...). Elementy wymienione odnoszą się do definicji dysglosji wymienionej przez I. Styczek. Z kolei inni autorzy nie są jednomyślni co do definicji dyslalii... Jakie jest Pani zdanie? Dysglosja to dyslalia, a może składowa dyslalii? Czy też to zupełnie coś innego? Bardzo proszę o odpowiedź.
Joanna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Joanno,
termin dysglosja (obecnie rzadko używany, ze względu na nieporozumienia) odnosił się do zaburzeń dotyczących użycia mowy na skutek anatomicznych uszkodzeń np. anatomiczne zmian mięśnia języka, krtani itp.
Termin dyslalia, dotyczy trudności z artykulacją głosek, np. wymawianie "s" zamiast "sz".
Termin wada wymowy - odnosi się do zaburzeń artykulacji, gdy dziecko wypowiada głoski spoza systemu głosek etnicznego języka. Np. "s" międzyzębowe w języku polskim jest wadliwe, ale normatywne dla Brytyjczyka.
Są to więc dwa odrębne zaburzenia, choć mogą wystąpić jednocześnie w indywidualnych przypadkach.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska