Ciężka mowa
Dzień dobry,
jestem mamą 26-miesięcznego synka i mam pytanie odnośnie nauki z serii "Słucham i uczę się": od czego zacząć? Synek bardzo mało mówi: "mama, tata, daj, ja baba, mniam, papa", naśladuje zwierzęta typu mu, kaka, wykonuje każde polecenie, więc słuch ma dobry, ale woli mówić po swojemu. Gdy byłam na bilansie 2-latka pediatra powiedział, że ma czas nawet do 3 lat mówić po swojemu, ale ja nie chciałabym tyle czekać, tylko sama jakoś pomóc. Bardzo proszę o radę i z góry dziękuję.
Iwona

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Iwono,
dziecko w 18 miesiącu powinno już łączyć dwa elementy w wypowiedziach językowych. Powinna Pani zacząć działać, aby się zmotywować proszę obejrzeć filmy jak uczy się Tytus na kanale YouTube na stronie www.centrummetodykrakowskiej.pl
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w procesie stymulacji rozwoju.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska