Proszę o pomoc, nie wiem, co robić
Dzień dobry,
mój syn ma 4 lata, ma obniżone napięcie mięśniowe górnej części ciała i aparatu mowy. Zaczął mowić bardzo późno. Od 2,5 roku życia uczęszcza do angielskiego przedszkola (tata anglojęzyczny, jednak posługuje się polskim). Syn posługuje się głównie językiem polskim, jednak używa kilku angielskich zwrotów i słów. Syn mówi niewyraźne, trochę po swojemu, dzieci w szkole nie rozumieją go i stąd narasta w nim frustracja, która wyraża popychaniem i ciągnięciem za włosy. Myślę o przeniesieniu go do polskiej placówki, ale nie chcę, aby stracił nabytą znajomość języka angielskiego. Co jest najlepsze dla mojego syna?
Ewa

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Ewo,
przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas. Jeżeli Pani mieszka w Polsce to nie ulega wątpliwości, ze najważniejszy jest polski, który będzie językiem edukacji. Synek będzie uczył się języka angielskiego w kontakcie z Ojcem. Na razie, jak sama Pani pisze chłopiec nie buduje jeszcze zdań w tym języku. Brak mowy, umiejętności zadawania pytań w wieku czterech lat dramatycznie wpływa na rozwój intelektualny dziecka.
Należałoby sprawdzić poziom opanowania języka polskiego, apotem rozpocząć systemową terapię logopedyczną. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl).
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska