Dwujęzyczność - brak mowy
Witam,
syn w sierpniu skończy 3 latka. Obserwując jego rozwój nie mam zastrzeżeń, jest dość samodzielny. Ponadto od 2 roku życia chodzi do żłobka i bardzo szybko się przystosował. Jeśli zaś chodzi o mowę to zaczynam się niepokoić. Kieruję do Pani zapytanie, ponieważ wiem, że ma Pani doświadczenie w kwestii dwujęzyczności. Ja mówię po polsku, jedynie mąż mówi po angielsku i po angielsku puszczane są bajki. Syn niektóre słowa mówi po polsku, a niektóre po angielsku, ale są to nadal POJEDYNCZE słowa i nie łączy rzeczowników z czasownikami, choć zna słowo pić (po polsku) i słowo juice (sok, po angielsku). Czy powinnam już podjąć jakieś działania i pracę z logopedą i sama w domu? Z góry dziękuję za doradztwo.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
To bardzo niepokojące, że w żadnym z języków Synek nie buduje jeszcze zdań, a nawet nie łączy dwóch elementów, co jest oczekiwane w wieku 18 miesięcy.
Konieczne jest konsekwentne stosowanie programu słuchowego – w sumie 15 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić nawet na 8-10 sesji. Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Gdzie jest A?", "Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com). Warto też stymulować dziecko do spontanicznych wypowiedzi podczas czytania książeczek - "Na wsi", "Na łące", "Pojazdy" www.konferencje-logopedyczne.pl).
Niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).
Oto stosowne lektury:
Michel Desmurget, (2012)Teleogłupianie. O zgubnych skutkach oglądania telewizji (nie tylko przez dzieci), Wyd. Czarna Owca
Small G., Vorgan G. (2011), iMózg. Jak przetrwać technologiczną przemianę współczesnej umysłowości. Poznań: Wydawnictwo Vesper
Carr N. (2012),  Płytki umysł. Jak internet wpływa na nasz mózg, przeł. K. Rojek, Warszawa: Helion
Manfred Spitzer (2013), Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura
Jagoda Cieszyńska-Rożek (2014) Wpływ wysokich technologii na rozwój poznawczy dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym, [w:] (red.) A. Ogonowska, G. Ptaszek, Człowiek, technologia, media. Konteksty kulturowe i psychologiczne. Wyd. Impuls
Artykuły w Internecie:
http://warszawa.gazeta.pl/warszawa/1,34862,18148052,Tablet_nie_nauczy_dziecka_mowic_ani_nawiazywac_kontaktow.html
http://mataja.pl/2014/06/czy-wiesz-jak-telewizor-puszczony-w-tle-dziala-na-twoje-dziecko/
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska