Padaczka niemowlęca?
Witam,
mój syn ma prawie 4 miesiące i zawsze miałam wrażenie, że ma bardzo nasilony odruch moro, chociaż czasem mi brakowało bodźca, który by wywoływał odruch. Ostatnio jak zasypiał spinał się, wzdrygał, jakby czegoś się przestraszył. Po każdym uchylał oczy i zasypiał, żeby po kilku sekundach znów się spiąć. Powtórzyło się to kilkukrotnie i zostało przerwane wejściem do domu męża, co go rozbudziło. Poza tym zdarzają się takie dni, kiedy się mocno "wzdryga". Do tej pory myślałam, że to niezintegrowany odruch moro, ale ostatnio zaczęłam się zastanawiać, czy jednak nie coś innego.
Karolina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karolino,
przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas.
Należy być bardzo ostrożnym w stwierdzaniu napadów padaczkowych u dzieci do końca 4 miesiąca. Są to najczęściej drgawki niemowlęce, ale jeśli dziecko otrzyma lek (najczęściej jest to niestety luminal lub depakina) mimo braku ognisk padaczkowych, to cały rozwój poznawczy dziecka ulegnie znacznemu zwolnieniu. Proszę obserwować rozwój umiejętności motorycznych Synka (unoszenie głowy, utrzymywanie głowy w pozycji na rękach) i jeśli są prawidłowe proszę czekać. Jeżeli dziecko ma kłopoty motoryczne i nie wydaje dźwięków, to warto udać się do doświadczonego w diagnozowaniu niemowląt neurologa dziecięcego.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska