Pararotacyzm i sygmatyzm lateralny
Szanowna Pani Profesor!
Jestem studentką logopedii i piszę w tym roku pracę licencjacką. Moim tematem jest ,,Studium przypadku dziecka z pararotacyzmem i sygmatyzmem lateralnym". Dziecko ma skończone 6 lat, zamienia głoskę r na l, wszystkie szeregi realizuje obustronnie bocznie. Zastanawiam się w jakiej kolejności przeprowadza się terapię? Od którego szeregu zacząć? Czy tak jak pojawiają się głoski, tzn. ciszący, syczący i szumiący a terapia "r" na samym końcu? Będę wdzięczna za Pani wskazówki.
Pozdrawiam
Magdalena

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Magdaleno, przepraszam za długi czas oczekiwania na odpowiedź, moje liczne podróże do dzieci polonijnych (właśnie wróciłam z Korei) zabrały ostatnio cały mój czas. Pewnie Pani już tę pracę obroniła, ale odpowiadam, bo jak sądzę podejmie Pani studia uzupełniające.
Sześciolatek jest już w bardzo trudnej sytuacji edukacyjnej dlatego radzę zastoować program słuchowy ("Trudne głoski" - www.arson.pl) i sprawdzić, który szereg, syczący czy szumiący, dziecko powtarza najlepiej i od niego rozpocząć. Chyba, że podczas realizacji głoski l, także słychać boczny poszum. Jeśli tak, trzeba najpierw zadbać o ćwiczenia mięśnia języka a potem rozpocząć od spółgłosek zwartoszczelinowych dziąsłowych twardych w sylabach.
Z pewnością w tym wypadków szereg ciszący korygujemy na końcu.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska