Dwulatek nie mówi i nie wykonuje poleceń
Mój syn ma 2 latka i 4 miesiące, nie umie mówić. Mieszkamy w Niemczech, syn nie chodzi do przedszkola, wyprowadzamy go czesto na plac zabaw do dzieci polskojezycznych. Mamy problem z nauczeniem go czegokolwiek, ponieważ szybko się nudzi, nie chce niczego naśladować, pokazywać. Przynosi nam książeczki do czytania, ale jak zaczynam czytać odwraca się i nie słucha. Nie chce bawić się z dziećmi ani z nami. Kiedy układam klocki, on przychodzi psuje budowle i rozrzuca klocki po całym pokoju. Jedyne, co go potrafi zainteresować, to reklamy w telewizji, wybrane przez niego bajki i słuchanie piosenek w tablecie. Operowanie tabletem i telefonem opanowal do perfekcji. Ostatnio zauważyłam, że jak na niego nie patrzymy, to naśladuje dźwięki z piosenek, które ogląda w tablecie. Jedyne słowa, jakie potrafi to /"mama, baba, papa/". Rozumie komunikaty i wykonuje tylko te, które jemu mogą sprawić frajdę np. idź do kuchni, weź tosta czy ciastko. Nie chce również pokazywać np. jeśli pytam, gdzie jest oko, nos itp. Jest bardzo ruchliwy, dużo biega, jak na swój wiek jest dużo bardziej sprawny ruchowo od swoich rówieśników. Nie wiem, jak mamy z nim pracować, by nauczył się czegokolwiek. Proszę o pomoc.
Monika

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
na temat szkodliwości korzystania z tzw.wysokich technologii u dzieci napisano już ogromną liczbę prac, książek i badań (np. "Cyfrowa demencja" prof.Spitzera). Nie ma absolutnie żadnych powodów, dla których dwulatek, zwłaszcza niemówiący, powinien oglądać telewizję czy korzystać z tabletu. Nadmierna stymulacja obrazem powoduje m.in.  trudności z nabywaniem systemu językowego, zaburzenia pamięci i koncentracji  czy nadpobudliwość. Proszę wyłączyć telewizor, schować tablet i komórkę, a (chociaż na początku synek może się buntować) szybko dostrzeże Pani różnicę. W internecie znajdzie Pani mnóstwo blogów mam, które pokazują jak kreatywnie stymulować rozwój swojego dziecka (np. http://dwujezycznosc.blogspot.com/ , http://kreatywniewdomu.blogspot.com/2015/05/wykluczanie-ze-zbioru.html , http://kusiatka.blogspot.com/)
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł