Problem z pokarmem
Witam,
w piątek 29.04.2015r o 13:00 żona miała cesarkę, termin porodu był na 01.06.2015, ale podejrzewali że dziecko waży 4100g i podjęli taką decyzję a ważył 3600g. Położne nie pokazały, jak dokładnie karmić dziecko, tylko kazały karmić piersią i DOKARMIAĆ HiPP bio Combittik.
Dziecko na początku nie chciało ssać piersi, a butelkę od razu. Dopiero w sobotę wieczorem zaczął ssać pierś, po czym i tak kazali go dokarmiać. W niedzielę już żonę i syna wypisano do domu. W poniedziałek po południu żona już nie karmiła piersią malucha, ponieważ w jednej piersi w ogóle nie było pokarmu, a w drugiej odrobinę. Maluszek przestał ssać i strasznie się denerwował, że nic nie leci z piersi . Od wczoraj jest w 100% na mleku Bebilon z Pronaturą 1.
Żona jest załamana, że nie karmi, a na dodatek jej piersi się strasznie powiększyły i są gorące. Wczoraj próbowaliśmy ściągać pokarm laktatorem manualnym, ale z 1 piersi nic nie leciało a z drugiej w miarę, ale też niewiele. Chcielibyśmy poprosić o jakieś cenne rady. Myśleliśmy nawet o zakupie Laktatora elektrycznego do ściągania pokarmu a później karmieniu maluszka.
Żona już jest 4 dni po porodzie i piersi od wczoraj od 16:00 nie były ściągane Obawiam się, że pokarm zaniknie po odstawieniu malucha i żonie zrobi się jakaś choroba piersi.
Poprosiłbym o pomoc :)))
Pozdrawiam, ,,zrozpaczony tata"

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Dzień dobry,
z maila, którego otrzymałam wynika trochę rozbieżności informacji, ale postaram się wskazać drogę.
Znaczna część dzieci po cięciu cesarskim jest dokarmiana w szpitalach, co nie znaczy, że potem karmione są tylko z butelki .
U 4-5 dniowego dziecka można skutecznie odwrócić te nawyki (analizując tekst rozumiem, że data urodzenia dziecka to 29 maj, a nie kwiecień?) . Fakt braku mleka i równocześnie objaw gorących, powiększonych piersi zaprzeczają sobie.
Piersi, które produkują mleczko dla dziecka są ciepłe i powiększone, niekiedy tylko trudno uzyskać skuteczny wypływ mleka .
Jak skutecznie karmić można niestety często doradzić obserwując bezpośrednio matkę i dziecko . Ważny jest kształt brodawki , buzi dziecka i ułożenie języczka, pozycja przy karmieniu, a nawet atmosfera - niekiedy mała trudność bez odpowiedniej korekty w trakcie karmienia przeradza się w poważną przeszkodę!
Moje rady:
1. Jak najszybciej skontaktować się w Waszą Położną Środowiskową, która będzie mogła przyjrzeć się próbom karmienia i doradzić.
2. W razie dalszych kłopotów znaleźć kontakt z Doradcą Laktacyjnym.
3. Zanim będziecie mieć inne rady : przed każdym karmieniem z butelki próbować dostawać dziecko do piersi , jeżeli się bardzo niepokoi uspokoić, ew. (niechętnie radzę , ale niekiedy to pomaga ) nieco podać mleka z butelki i znów próbować dostawać do piersi.
4. Dziecko musi głęboko obejmować ustami brodawkę. Tylko głębokie dostawienie uruchomi skutecznie wypływ mleka z piersi.
5. Na razie próbować dostawiać dziecko do obu piersi w trakcie jednego karmienia. Zmieniać pozycję. Być może dzieciak sam upodoba sobie jakąś.
6. Przed karmieniem " rozgrzać "trochę piersi ciepłym prysznicem lub kompresem .
7. Odciagać jeżeli próby karmienia są nieudane tuż po tych próbach i uprzednim ogrzaniu (pod wpływem ciepła mleko lepiej wypływa). Karmienie i odciąganie prowadzić w rytmie posiłków dziecka ok 7-8 razy na dobę.
8. Po karmieniu , odciąganiu na pierś zastosować chłodny okład ( nieco wilgotna pieluszki tetrowa z lodówki, lud schodzony nieco zmięty liść kapusty.
9. Do sukcesu doprowadzą Was regularne próby i dobre nastawienie . Pomoc Położnej, czy Doradcy wydaje mi się nieodzowna .
Życzę sukcesów i wytrwałości,
Anna Cupryan
Położna środowiskowa