Trudny 7-latek
Witam,
mam problem z moim 7-letnim synem, chodzi do pierwszej klasy i mamy z nim mnóstwo problemów. Nie lubi bawić się z dziećmi, bardziej woli im
dokuczać. Cały czas chce być w centrum uwagi. Jak robi zadanie w szkole,
najpierw zrobi je dobrze, a za chwile zmaże i napisze źle tylko po to, żeby
pani poświęciła mu swój czas.
W domu też, jeśli na chwile zostawimy go samego w pokoju, to zaraz coś "zmaluje". To podbierze papierosa i udaje, że jest tatą i pali, albo cały czas chce kogoś naśladować i nie zdaje sobie sprawy, że może się zdarzyć jakaś krzywda. Coś zepsuje albo będzie denerwował psa tylko po to, żeby zaczął szczekać. Jeśli coś od niego chcemy, to krzyczy, żeby nas zagłuszyć, nie reaguje na polecenia i cały czas robi na złość. A zapytany dlaczego tak się zachowuje, to mówi, że nie wie.
Bardzo proszę o jakąś radę, jak mamy z nim postępować, żeby nauczył się reguł i zasad panujących w szkole.
Dziękuję,
BOGNA

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zachęcam Państwa do wizyty u psychologa dziecięcego lub rodzinnego. Może to
być psycholog szkolny, psycholog przyjmujący prywatnie, psycholog w poradni zdrowia psychicznego (na NFZ) lub psycholog w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zachęcam również do regularnej współpracy z wychowawcą szkolnym syna. Najważniejsze są wspólne działania. Poznawanie reguł i zasad, obowiązujących zarówno w szkole, jak i w ogóle w życiu społecznym, to dla dziecka proces długotrwały i trudny. Zdecydowanie każde dziecko potrzebuje w tym procesie odpowiedniego, pozytywnego wsparcia rodziców oraz innych znaczących w jego życiu dorosłych (np. dziadkowie, wychowawca szkolny).
Z tego powodu zachęcam Państwa do wspólnej pracy, wraz z synem, psychologa
dziecięcego lub rodzinnego.
Ponadto zachęcam do zapoznania się z książkami, które ułatwiają rodzicom
wykonywanie trudnych zadań rodzicielskich, np. "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" autorstwa Elaine Mazlish, Adele Faber; "Życie w rodzinie" autorstwa Jespera Juula czy "Dialog zamiast kar" Zofii
Żuczkowskiej.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek