Czy to oznaki wczesnego autyzmu?
Witam!
Jestem mamą 9 i pół miesięcznej Zuzi. Od kilku dni mam strasznie złe przeczucia, co do jej zachowania. Mała nie gaworzy (wydaje jedynie piski i pojedyncze dźwięki i to coraz rzadziej), nie chce nawiązywać długiego kontaktu wzrokowego (po trzech sekundach odwraca się w drugą stronę), nie reaguje na swoje imię i wpada w straszną złość jak jej się coś nie podoba. Brak u niej reakcji na papa i nie chce się bawić w kosi kosi. Nie wskazuje również nic. Nie wyciąga również rączek do mnie.
Ogólnie Zuzia jest pogodnym dzieckiem i łatwo wywołać u niej uśmiech (strasznie lubi być łaskotana). Nie ma też problemu z przytulaniem. Uwielbia też jak się nią podrzuca i buja na huśtawce. W nocy śpi bardzo dobrze (zasypia ok. 8 i przesypia do 6-7 rano) w dzień śpi raz około 2-3 godziny.
Strasznie się tym wszystkim martwię i po nocach nie mogę spać. Czytałam dużo o wczesnym autyzmie i jeszcze bardziej się martwię.
Czy powinnam poczekać do jej pierwszych urodzin i zobaczyć jak mała się rozwija?
Proszę o odpowiedz.
Mama Zuzi

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Droga mamo Zuzi,
Obserwacja zaburzeń rozwojowych u tak malutkich dzieci to długi i niełatwy proces, uwzględniający nie tylko ilość objawów, ale i ich nasilenie i trwanie w czasie. Z Pani listu nie jestem w stanie wywnioskować, czy niepokojące Panią objawy występują od kilku dni, czy też od dłuższego czasu, natomiast wiedza o autyzmie, którą Pani posiadła, sprawiła, że zaczęła Pani dostrzegać te symptomy.
W przypadku pierwszej sytuacji, proszę się nie zamartwiać, lecz kontynuować obserwację (najlepiej w połączeniu z innymi osobami bliskimi dziecku). Rozwój dziecka w pierwszym roku życia przebiega dynamicznie i problem może mieć charakter przejściowy. Natomiast, jeżeli objawy obserwuje Pani od dłuższego czasu, występuje ich dużo, w określonych sytuacjach lub w obecności konkretnych osób/ zwierząt/ przedmiotów - dla własnego spokoju proszę skonsultować się ze specjalistą.
Niepokoi mnie również rozwój mowy. Mam wątpliwość, czy Zuzia przestała gaworzyć w ostatnich dniach, czy też nie rozwinęła gaworzenia w ogóle - a to ważna informacja.
Proszę się nie zamartwiać i obserwować rozwój córeczki.
Wszystkiego dobrego!
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk