Wymuszanie u 4-latka
Witam,
bardzo proszę o poradę odnośnie mojego synka Nikodema. Ma 4 lata. Ogólny rozwój poznawczy na poziomie bardzo dobrym, kontakty z rówieśnikami również dobre. Przeprowadziliśmy się w styczniu tego roku do nowego miasta. Wcześniej mieszkałam z rodzicami, gdzie głównie nim się zajmowali z racji moich studiów, a potem pracy 2-zmianowej. Aktualnie głównym i poważnym problem jest wymuszanie czegokolwiek lub nie zgadzanie się na pójście do domu. Wymusza głównie płaczem, trzaskaniem w przedmioty, kopaniem, strasznym wrzaskiem - to z płaczu przeradza się w głośne krzyki. Jadąc samochodem potrafi uderzać pięścią w szyby, krzyczeć i rzucać się w siedzeniu, gdy tylko nie zgodzę się na zakup np. motorka zabawkowego. Ludzie się patrzą, a ja się zapadam pod ziemię. Próbowałam go skarcić klapsem, ale popadał w histerię tak samo, jak gdy zaprowadzałam go na łózko, by sobie przemyślał, co źle zrobił. Mam dość jego krzyków i kopania w drzwi lub pięścią w cokolwiek jest pod ręka. Staram się być konsekwentna. Proszę o opinię.
Natalia

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zmuszanie dziecka do "przemyśleń" związanych ze złym zachowaniem, a tym bardziej dawanie klapsów, to nie tylko zupełnie nieskuteczne strategie wychowawcze, ale ta druga jest nawet niezgodna z prawem. Zdaję sobie sprawę, że Pani reakcja wynika z bezsilności, jednak tylko stanowcza i konsekwentna, ale spokojna postawa może przynieść oczekiwany efekt. Syn musi wiedzieć, że "nie wolno krzyczeć w sklepie!", "nie wolno uderzać pięścią w szyby!", "nie wolno" i już. Początki będę trudne, ale jeśli komunikat "nie wolno" będzie przez Panią egzekwowany, nie będzie Pani ulegać szantażom synka, odpuszczać czasami "dla świętego spokoju" to dosyć szybko Nikodem zrozumie, że Pani "rządzi" i niczego nie zyska histerią czy agresją. Życzę powodzenia i wytrwałości.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł