Co mam robić - ADHD
Mój synek ma stwierdzone ADHD. Jest jak mała burza. Biega, na okrągło krzyczy, kopie mnie, pluje, bije i chociaż nie mówi za dobrze to wyzywa. Ja wiem, że dzieci z ADHD tak robią. Ostatnio stwierdzono u synka autyzm dziecięcy. Czasem jak mówi jakieś słowo to przekręca je. Ma dopiero 6 lat, niedługo zerówka. Może mi Pani doradzić jak postępować z takim dzieckiem żeby mu pomóc. Daję mu 2x dziennie Hydroxyzinum, ale mam wrażenie, że to mu nie pomaga - proszę o radę.
Pytanie przysłała pani Halinka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Szanowna Mamo,
Wraz z diagnozą dziecka bezwzględnie powinna otrzymać Pani wskazania do pracy w domu oraz zostać poinformowana na temat dostępnego systemu terapii.
To nie jest tak, że dzieci z ADHD prezentują takie zachowania jak te, które Pani opisała i nic z tym nie można zrobić. Musi się Pani nauczyć, jak prawidłowo postępować ze swoim dzieckiem, by nie zachowywało się w tak destrukcyjny i agresywny sposób. Może to Pani zrobić, korzystając z profesjonalnej pomocy terapeutów oraz czytając poradniki dla rodziców dzieci z ADHD. W postępowaniu wobec dzieci z tym syndromem bardzo ważne są konsekwencja i systematyczność oddziaływań. Powinna Pani zapewnić dziecku możliwość zużycia jego ogromnej energii w konstruktywny sposób, np. poprzez zajęcia sportowe, jak: pływanie, gra w piłkę, sztuki walki.
Natomiast, jeżeli chodzi o diagnozę autyzmu, to rodzi się we mnie wątpliwość, czy to jest wówczas też ADHD, ponieważ istnieje duża grupa dzieci z autyzmem, które są nadpobudliwe. Powinna Pani zadbać o wiarygodną diagnozę problemów rozwojowych synka.
Terapia powinna zostać podjęta jak najszybciej. 6 rok życia to już jest późno. Im wcześniej zostaną rozpoczęte oddziaływania, tym lepiej.
Życzę powodzenia i wytrwałości.
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk