Głoskowanie
Witam,
mój syn w lipcu kończy 7 lat i powinien pójść do pierwszej klasy. Ma stwierdzoną dyslalię wieloraką złożoną. Chodzimy na terapie logopedyczną i syn jest pod kontrolą psychologa. Jego wychowawczyni w lutym powiedziała, że lepiej by było żeby syn został w zerówce, bo nie głoskuje, i wysłała nas do poradni na testy czy jest gotów do pójścia do szkoły. Tam nam doradzono żeby został, więc zostaje. Ja dużo z nim ćwiczę w domu i syn na przykład przegłoskuje napisany wyraz, bo zna litery, ale nie wie, co to za wyraz. Są wyjątki, np. "dom, kot, but, osa" itp. Czasami sylaby nie potrafi przeczytać, np. "ta", "mu", dwie literki powie, ale nie wie, co to za sylaba. Głoski na początku i na końcu wysłuchuje, np. jak powiem wyraz "lampa" to nie potrafi powiedzieć głosek po kolei. Jak mu napiszę ten wyraz to powie głoski, ale nie wie, co to za wyraz. Wyczerpały mi się już pomysły żeby go tego nauczyć i żeby on to zrozumiał. Robimy różne zabawy, np. wycinamy literki i układamy pod obrazkami albo ja mu mówię litery, a on pisze i potem próbuje przeczytać albo ja mówię litery i pytam, co to za wyraz. Boję się, że syn się tego nie nauczy.
Edyta

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Edyto,
dziecko, które ma problemy z opanowaniem mowy (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy) należy do grupy dzieci zagrożonych dysleksją, dlatego obserwuje Pani kłopoty Synka. Do tego jeszcze przedszkole dołożyło nieprawidłową i szkodliwą dla dzieci metodę głoskowania. Jak sama Pani zauważyła globalnie Synek odczytuje niektóre wyrazy, ale nie dokonuje syntezy, gdy podaje się mu się nazwy liter lub wymawia głoski (wówczas, podczas wymawiania spółgłoski słychać także samogłoskę, np. B = by, M = my). Głoskowanie i literowanie to są metody, których Pani nie powinna stosować podczas ćwiczeń z Synkiem.
Proponuję metodę sylabową:
W: Wydawnictwie WIR - znajdzie Pani pomoce "Moje sylabki" lub w Wydawnictwie Edukacyjnym "Kocham czytać" (tu także podręcznik dla rodziców - "Kocham uczyć czytać").
Warto zbadać u Synka dominację stronną. Proszę poszukać osoby, która pracuje metodą krakowską (www.szkolakrakowska.pl).
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska