Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dziewczynka mówi tylko po swojemu

Witam,

moja córka ma 2 latka i 6 miesięcy i mówi większość słów po swojemu, a wszystkie nowe słowa powtarzane przez nią brzmią tak samo; tak jakby miała ciągle zwinięty język. Gdy pije samodzielnie ze szklanki bardzo często się obleje, bo podnosi język do góry, i tak samo przy jedzeniu.. muszę ją upominać, by język miała na dole.. Nie wiem, czy to ma coś wspólnego z jej rozwojem mowy, ale jest to niepokojące dla mnie.

Ponadto jest dzieckiem bardzo żywiołowym, komunikatywnym, lubi przebywać z rówieśnikami, bawić się, na placu zabaw proponuję innym dzieciom zabawę mówiąc \"oć\" - czyli chodź.

W domu nie lubi bawić się sama, zawsze muszę być przy niej, jednak bardzo dużo rozumiem, przynosi to, o co ją poproszę, pomaga mi z chęcią w obowiązkach domowych, sprząta po sobie, układa rzeczy. Z zabaw lubi oglądać książki, bardzo często pyta - pokazując palcem \" cio to\", jednak bardzo często tego słowa już po mnie nie powtórzy, bawi się klockami, lubi malować kolorowanki, potrafi narysować kółko, a w niej oczy, nosek i buzie. Mając 10 miesięcy zaczęła chodzić, mając 1 rok zrezygnowała ze smoczka, a w wieku 2 lat korzystała/korzysta już z sedesu. Rozwój ruchowy przebiega prawidłowo.
Jak Pani uważa, czy moje obawy są słuszne? Dodam jeszcze, że sama w wieku szkolnym korzystałam z pomocy logopedy, miałam/mam problem z wymówieniem litery \"c\" w niektórych słowach. Czy to może być genetyczne?

Co Pani proponuje? Z góry dziękuję za rady.

Patrycja
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Patrycjo,

myślę, że uzasadnione są Pani obawy dotyczące poziomu rozwoju językowego Córeczki. Z opisu wynika, że  rozwój artykulacji jest opóźniony, gdyż zgodnie z pewnym modelem (ustalonym na podstawie rozwoju mowy dzieci zdrowych), w 3. roku życia dziecko powinno już realizować większość głosek języka polskiego (pewną trudność mogą sprawiać jeszcze głoski sz, ż, cz, dż,r ), do końca 3.r.ż. zazwyczaj posługuje się też wszystkimi typami zdań. Oczywiście mogą zdarzać się jeszcze błędy fleksyjne, czy artykulacyjne. Zachęcałabym zatem do spotkania z doświadczonym logopedą, w celu wykonania diagnozy rozwoju językowego, ale również poznawczego. Harmonijny przebieg nabywania umiejętności językowych zależny jest od rozwoju różnych funkcji,np. słuchowych, wzrokowych, motorycznych, ale również od niezakłóconego przebiegu kształtowania się asymetrii funkcjonalnej mózgu. Dlatego należy zdiagnozować rozwój dziecka w różnych sferach, aby można było ustalić źródło problemów, a w dalszej kolejności ustalić program działań stymulujących rozwój. Oczywiście prawidłowe funkcjonowanie narządu żucia (jamy ustnej) wraz ze najdującymi się tam narządami (np. językiem) ma ogromne znaczenie dla możliwości prawidłowego realizowania dźwięków mowy. Podczas spotkania z logopedą będzie również możliwość zdiagnozowania ewentualnych trudności Córeczki w tym zakresie.

Pozdrawiam
A.Kabała


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze

Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć