[ autyzm] Autyzm?
Witam Panią bardzo serdeczne... Jestem mamą 6 letniego Krystianka. Mój synek urodził się 41 tygodniu ciąży o wadze 3750g.z 10 punk. Apgar. Ciąża przebiegała prawidłowo. Dziecko rozwijało jak należy w 10 miesiącu życia sam chodził, powtarzał pojedyncze słowa mama, tata, baba. Około drugiego roku życia zaczął się dziwnie zachowywać, słabo jadł, był z nami, ale jakby obok nas. Na zawołanie jego, nie reagował. Po kolejnym zgłoszeniu tego pediatrze został skierowany do laryngologa, pan doktor postawił diagnozę usunięcia trzeciego migdałka i przycięciu bocznych. W czasie przebywania na oddziale zgłosiłam ze obawiam się o jego słuch. Usunięcie migdałka przeszedł bardzo stresująco gdyż został znieczulony miejscowo, ten czas wspominam, jako koszmar dla nas a zwłaszcza dla niego. Po wyjściu z oddziału dostał skierowanie na badanie słuchu. Okazało się, że jest wszystko dobrze. Potem potoczyło się wszystko szybko. Trafiliśmy do neurologa dziecinnego, jest pacjentem już trzeci rok. Pani doktor po obserwacji i po wywiadzie z nami, rodzicami postawiła diagnozę cechy autyzmu. Był diagnozowany we Wrocławiu przez PORADNIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO- Rozpoznanie -cechy autyzmu, które jednak nie predysponują do rozpoznania autyzmu. Badanie TK wyszło prawidłowo. Doszła poradnia psychologiczna, logopeda. Nauczanie indywidualne. Od ponad roku pobiera Nootropil 2 razy dziennie po 5 ml. Od ponad miesiąca ma lek pomniejszony do 5 ml. raz dziennie ze względu na jego nerwowość. Od listopada ma dołączoną Depakinę 2 razy po 350 mg. Z podejrzeniami padaczki. Tego roku w marcu przebywaliśmy w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka w Katowicach na oddziale neurologicznym. Przeszedł kompleksowe badania. Tam również pani psycholog stwierdziła cechy autyzmu, zaznaczam, że mój synek nadal nie mówi, sylabuje gestykuluje. Słowo mama żeby powtórzył przychodzi mu z trudem, albo bardzo sie przy tym denerwuje. Potrafi w czasie zabawy powiedzieć wyraźnie mama, tata, baba. Ale z powtórzeniem są problemy. Badanie EEG wykazało, że cechy bioelektryczne snu są słabo wyrażone. Na ty tle występują uogólnione P>1-3 sek. Wyładowania napadowe fal 3-4Hz, ostrych, pojedynczych zespołów fali ostrej z wolną oraz nie napadowe grupy i serie fal delta i theta o amplitudzie do 260 uV. Fotostymulizacja bez względu na zapis. MR głowy. Obraz mózgowa bez cech wyraźnej patologii. Bardzo drobna telangiektazja żylna w rzucie głowy jądra ogoniastego po stronie prawej. Na dzień dzisiejszy jest radosnym wesołym chłopakiem, nie mówi wiele rozumie jak sie do niego mówi. Bywa bardzo uparty wszelka praca z nim wymaga bardzo wiele samozaparcia. Wymusza krzykiem, w czasie agresji gryzie swoje nadgarstki, lubi się tulić, kontakt wzrokowy bywa różny. Od jakiegoś czasu ma dziwny nawyk dreptania w jednym miejscu. Bardzo proszę o rade czy dobrze jest prowadzony przez nas rodziców i lekarza, bo czasami już we wszystko wątpimy.
Pytanie przysłała pani Edyta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Droga mamo Krystianka,
Nie mam najmniejszych wątpliwości, że robicie Państwo wszystko, co tylko możecie, by prawidłowo wspierać rozwój synka. Świadczą o tym nie tylko szczegółowe informacje, które mi Pani przekazała, ale i ton całej wypowiedzi. Co do słuszności wskazań terapeutycznych i hipotez diagnostycznych trudno mi się wypowiedzieć bez osobistego poznania Krystiana. Jestem nieco zaniepokojona, że dziecko przyjmuje leki przeciwpadaczkowe jedynie na podstawie przypuszczenia, że ma epilepsję. Myślę, że powinni Państwo zadbać o dokładne badania neurologiczne w tym kierunku. Ponadto, zastanawiam się, skoro nie potwierdzono autyzmu, czy w pracy logopedycznej nie rozważano diagnozy zaburzeń z dziedziny afazji? Jeżeli nie jest dla Państwa problemem przyjazd do Wrocławia w czerwcu lub na początku lipca, zapraszam na bezpłatną konsultację do Pracowni Badań nad Autyzmem przy Dolnośląskiej Szkole Wyższej. Można się ze mną skontaktować poprzez moderatora Kącika Ekspertów - panią Paulinę.
Serdecznie pozdrawiam i życzę wytrwałości.
Agnieszka Sokołowska-Kasperiuk