Głoskowanie
Witam,
moja córka ma 6 lat, od września idzie do 1 klasy i ma problem z głoskowaniem. Nie słyszy samogłosek, czyli głoskując np. słowo "włos" wychodzi jej "włs". Nie wiem, jak mam jej pomóc i jak z nią ćwiczyć żeby to słyszała. Wiem, że sama tym się denerwuje, bo jak wraca z przedszkola to mi opowiada, że tylko ona nie umie. Nadmieniam, że badanie słuchu też już miała zrobione.
Małgorzata

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Małgorzato,
głoskowanie to relikt z XIX wiecznej szkoły. Radzę nauczyć Córeczkę czytać metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce  „Do pobrania” stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł - Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Poprawę funkcjonowania słuchu fonemowego można uzyskać poprzez zastosowanie Programu Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto także zastosować podręcznik dla sześciolatków "Kocham szkołę" (Wydawnictwo WIR). Jeżeli Córeczka w tym roku nie skończy jeszcze siedmiu lat, radzę odroczyć. Szkoła nie jest przygotowana do edukacji sześciolatków.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska