Moja 2,5-letnia córka bardzo mało mówi
Witam serdecznie,
piszę w sprawie mojej 2,5-letniej córki. Moja córka urodziła się dzień po terminie, otrzymała 10 punktów, cała ciąża przebiegała idealnie, pracowałam do 8 miesiąca i czułam się super, urodziła się naturalnie w ciągu 4 godzin z rączką przy głowie i mogłoby się wydawać, że wszystko powinno być jak najbardziej w porządku. Ale chyba tak jednak nie jest do końca. Gdy córka miała 20 miesięcy byliśmy u logopedy, która stwierdziła, że dziecko rozwija się prawidłowo i nie ma czym się martwić, że mamy dać jej czas do 2,5 lat, a nawet do 3 lat, żeby zaczęła mówić. Nie chodzi do żłobka, tylko opiekuje się nią emerytowana Pani nauczycielka 0-3, zastanawiam się czy wysłanie jej do przedszkola coś zmieni? Moja córka mając 2,5 roku mówi "mama, tata, baba, dziadek", świetnie rozpoznaje postaci z bajek, ale też albo nazywa je skrótowo albo je naśladuje, nie nazwie zwierzątka tylko naśladuje je, jak coś chce to albo sama sobie weźmie, albo bierze nas za rękę i prowadzi pod szafkę i pokazuje, co chce. Jak chcemy, żeby coś po nas powtórzyła, to sporadycznie bardzo proste słowa powtórzy, ale w większości coś powie po swojemu albo utnie słowo. Zamiast powiedzieć "dziadek Mirek", powie "dziadzia Mi". Zdarza się też tak, że coś do mnie mówi "po swojemu", ja jej kompletnie nie rozumiem, powiem tylko np. "tak, masz rację", a później się okazuje, że się zgodziłam na to, aby z tatą poszła na plac zabaw. Nie wiem, co mam już robić, niby słyszę, że "ma czas do 3 lat", ale chcę jej pomóc, dziecko, które mówi chyba też lepiej się rozwija, nie chcę później usłyszeć, że gdyby wcześniej zaczęła mówić to lepiej by jej szło w szkole, bardzo się tego boję, że przez późne mówienie właśnie będzie miała problemy z nauką. Proszę o pomoc.
Agnieszka

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Agnieszko,
brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych dlatego budowanie systemu językowego jest w tej chwili priorytetem.
Proponuję dla Córeczki:
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną), Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Trudne głoski. 15 minut dziennie (www.arson.pl), najlepiej w trzech sesjach. Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" (www.we.pl) i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Ważne jest także stymulowanie aktywności lewej półkuli mózgu, która jest odpowiedzialna za uczenie się mowy. Do takich ćwiczeń należą: Nauka czytania metodą sylabową. Początkowe etapy nauki czytania (samogłoski) w zakładce „Do pobrania” na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl artykuł  Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną®.
Ćwiczenia kategoryzowania (Kategoryzacje - wydawnictwo WIR). Należy nazywać kategorie albo z użyciem pojęcia ogólnego (owoce, zabawki) albo korzystając z opisu, dotyczącego użycia np.; do łazienki, do jedzenia.
Rysowanie równoległe - zamiast ołówka czy zwykłych kredek należy użyć kredek-kamyczków, - naśladowanie wzorów rysowanych przez dorosłego kredą na chodniku.
Po wypracowaniu prawidłowego chwytu i naśladowania ruchu:
Dorosły rysuje na swojej kartce, dziecko na swojej - buzia, słońce, domek, balonik itp.). Naśladowanie łączenia kropek (kwadrat, trójkąt, prostokąt). Dorysowywanie elementów do narysowanego przez dorosłego wzoru; koło do auta, sznurek do balonika, promyki do słońca.
Naśladowanie układu linearnego ułożenia klocków (Układanki lewopółkulowe -www.konferencje-logopedyczne.pl oraz A. Bala Rozwojowy model terapii. Myślę, czytam, rysuję - Zeszyt 1 (www.arson.pl) (jedno zadanie jednorazowo). Bardzo ważne jest pisanie dziennika wydarzeń. Pisanie kartek z dziennika wydarzeń - rysunek lub zdjęcie, pod zdjęciem podpis sytuacji - wyrazami i krótkimi zdaniami - czcionka Arial, wielki druk, 36 pkt. Terapeuta lub rodzic odczytuje głośno zdania, zadaje pytania Kto?, co robi? i odpowiada za dziecko, oczekując powtórzenia. Jak pisać dziennik - w blogu – dr Elżbiety Ławczys – www.dwujezycznosc.blogspot.com.
Proszę sprawdzić ręki i ćwiczyć sprawność manualną.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska