Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z mową u 4-latki

Dzień dobry,

piszę, ponieważ moja już prawie 4-letnia córka 25 maja kończy 4 lata i ma problem z mową (możne bardziej z wymową). Od września, czyli już od 8 miesięcy, jesteśmy pod opieka logopedy (polskiej z Londynu). Malutka robi duże postępy. Kiedy zaczęła terapię, miała duży problem z motoryką oraz sekwencje jej nie wychodziły. Jeśli chodzi o mowę to ucinała końcówki, np. zamiast "dom" mówiła "do", teraz w niektórych wyrazach są końcówki (jeśli wyraz kończy się na d,m,p,n,b), ale większość to zmiękczanie (s,c,n). Jeśli chodzi o końcówki, gdzie była samogłoska lub liczba mnoga to zawsze córka je wymawiała. Nie wymawia K i G . Chociaż od dwóch dni mówi na siostrę MAJKA (gdzie jest wyraźnie K), ale w tym wyrazie tylko. Nie wymawia S, Z, D, W, R, czasem uda jej się G, ale często opuszcza. Na przykład zamiast "chora" mówi "ula". Często zamienia slaby, bardzo często zamiast "PASUJE" mówi "CIAPUJE". Zawsze ją poprawiam i wyklaskujemy nazwę razem już wyraźnie. Córeczka jest często nierozumiana przez obce osoby, nieraz również przeze mnie. Często się wtedy denerwuje i nie chce powtarzać. Mówię wtedy żeby mi pokazała. I często się okazuje, że albo zamieniła sylabę lub nie mogła mówić jakieś literki (jeśli wyraz zawiera dyzo s,z,w,d,g,r,). Przez polskiego logopedę ma stwierdzoną lateralizację skrzyżowaną (prawa ręka, lewe oko i lewa noga). Córka od stycznia nosi okulary 1,5 + i ma nieduży zez. Poprawiła jej się bardzo koncentracja. Robi ładnie sekwencje oraz ćwiczenia, co pasuje, co jest inne, układamy historyjki, słuchamy płyt (mamy już przesłuchane samogłoski, dźwiękonaśladowcze, rzeczowniki 1 2 3 4, czasowniki pl. i teraz słucha liczby mnogiej). Od 2 tygodni czytamy książki "Kocham czytać", ale ciężko jej zapamiętać samogłoski. 30 kwietnia mam wizytę u angielskiego logopedy, już drugą, bo na pierwszej pani stwierdziła, że nie ma jeszcze potrzeby zajęć, choć nawet nie słuchała jak Patrycja mówi. Teraz mają sprawdzić czy jest progress. Moja polska logopeda mówi, że powinna dostać, bo ma problemy, które w tym wieku wskazują na opóźniony rozwój mowy.

Teraz mam pytanie odnośne mojej drugiej córki: malutka ma 9 miesięcy skończonych. Zaczęła gaworzyć od jakiś 2-3 tygodniu. Często śpi z otwartą buzią i ma język na zewnątrz w ciągu dnia podczas zabawy. Siedzi i podnosi się już sama. Dużo jej czytam, pokazuję obrazki, śpiewamy piosenki, jak uczę starszą córkę też słucha. Mówię do niej cały czas. Dziękuje i czekam na rady.

Marta
dr Alicja Kabała - logopeda, logopeda medialny

dr Alicja Kabała

logopeda, logopeda medialny

Odpowiedź:

Droga Pani Marto,

z Pani relacji wynika, że starsza córka jest pod stałą opieką terapeutów, a w zasadzie na razie tylko polskiego logopedy. Trudno coś doradzać, bo rozumiem, że Pani, która prowadzi zajęcia ma ustalone pewne działania, podyktowane diagnozą. Opisane przez Panią trudności wskazują na opóźniony rozwój wymowy, a być może i mowy. Nie wiem, jakie badania oprócz wzorca dominacji stronnej były przeprowadzane. Należy pamiętać, że dla rozwoju języka niezbędny
jest odpowiedni poziom rozwoju pewnych funkcji, np. wzrokowych, słuchowych, motorycznych i w zależności od potrzeb, w tych obszarach konieczne są działania stymulujące rozwój. Polecam książkę J. Cieszyńskiej, M. Korendo "Wczesna interwencja terapeutyczna", w której znajdzie Pani wiele cennych informacji na temat rozwoju dziecka oraz bardzo dużo przykładów ćwiczeń.

 

Jeśli chodzi o młodszą córkę - sugerowałabym wizytę u lekarza laryngologa. Opisywane przez Panią zachowania (wysuwanie języka, sen z otwartą buzią, oddech przez usta) mogą być spowodowane różnymi czynnikami (np. przerost języka, wady zgryzu, wiotkość mięśnia okrężnego ust, przerost migdałków). Niektóre alergie powodują obrzęk błony śluzowej utrudniając oddech przez nos, co skutkuje oddychaniem przez usta, jak również wysuwaniem języka. Czasami może się to wiązać z problemami słuchowymi, co z kolei ogranicza możliwość swobodnego nabywania języka. Dlatego przede wszystkim zachęcałabym do konsultacji z lekarzem specjalistą, a w dalszej kolejności- diagnozę logopedyczną.

Pozdrawiam
A. Kabała


Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć