Dziwne zachowanie trzylatka przy odbiorze z przedszkola
Witam,
mam taki problem: synek do tej pory przebywał z nianią, która teraz wyjechała, a synek poszedł do przedszkola. Chodził już wcześniej na 2/3 godziny, zostaje i chodzi bez problemu. Zaprowadza go tata, a ja odbieram, jednak gdy po niego przychodzę, zaczyna się popisywać, rozrzuca zabawki, czasem piszczy, nawet się ze mną nie przywita, dopiero po jakimś czasie. Tak jakby chciał się popisać. Powrót też jest ciężki, nie chce wrócić do domu albo nie chce wysiąść z samochodu i strasznie płacze. Ogólnie jest bardzo z mną związany, więc nie wiem, skąd taka reakcja jak po niego przychodzę. Panie w przedszkolu mówią, że w ciągu dnia jest zadowolony i wszystko jest ok. Zaczynam się martwić czy go tam dobrze traktują itp. Przygoda z przedszkolem zaczęła się 7 kwietnia na pełny etat 8 godzin.
Agata

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
podobne zachowania dzieci w przedszkolu, jak te opisane przez Panią, zdarzają się dość często. Przyczyny mogą być różne: zmęczenie dziecka po całym dniu spędzonym w placówce, paradoksalna reakcja radości na widok wytęsknionej mamy, niechęć do przerywania atrakcyjnych zabaw i innych czynności przedszkolnych. W tej sytuacji może pomóc np. kolejna, szczegółowa rozmowa z wychowawcą przedszkolnym syna, w celu dokładnego zapoznania się z samopoczuciem i funkcjonowaniem dziecka w placówce. Można też poprosić opiekunki, aby przygotowały syna na Pani przyjście. Również można spróbować zastosować zmiany w ustalonych rytuałach, np. żeby to Pani mąż odebrał syna z przedszkola, aby sprawdzić jaka będzie reakcja dziecka. Niemniej jednak najważniejszy wydaje się fakt, że syn tak naprawdę dopiero zaczął uczęszczać do przedszkola, dopiero przyzwyczaja się do wszystkich zasad i rytuałów, mogą więc zdarzać się trudne chwile. Proszę dać mu i sobie jeszcze trochę czasu - może miesiąc, może dwa. Dopiero po dłuższym czasie można zacząć się niepokoić i szukać pomocy u specjalisty, np. u psychologa dziecięcego.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek