Nerwowe dziecko
Witam,
mam problem z 6-letnią córką, jest bardzo nerwowa, gdy ma coś zrobić i jej nie wyjdzie, od razu wpada w złość, rzuca wszystkim i już nie chce podejść drugi raz do zadania, czasami nawet w ogóle nie próbuje, ponieważ uważa, że nie da sobie rady. Nie wiem, dlaczego tak jest, ponieważ chodzi do zerówki i jest jedną z najlepiej uczących się dzieci, w przedszkolu jest bardzo grzeczna i posłuszna wobec Pani, robi wszystkie zadania poprawnie, a w domu mam problem. Nawet, gdy uczymy się jazdy na rowerze, to ona wpada w histerię jak coś nie wyjdzie, bo to już nawet nie jest zdenerwowanie. Ostatnio nawet przeżywa koszmary w nocy, nie budzi się, lecz w dzień z płaczem opowiada, co się jej śniło i mówi, że nie potrafi o tym zapomnieć.
Karolina

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
powody gwałtownych, nerwowych reakcji córki mogą być różne: przemęczenie, odczuwany nadmierny poziom stresu, ukryty konflikt w szkole lub w rodzinie, czy też naturalne zmiany rozwojowe - fizjologiczne i emocjonalne. Radziłabym udać się do specjalisty - psychologa dziecięcego - w celu konsultacji. Będzie to pomocne w ustaleniu powodów gwałtownych reakcji córki oraz wypracowaniu metod radzenia sobie ze złością i frustracją. Na wizytę do psychologa dziecięcego można umówić się prywatnie (wizyta pełnopłatna), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (na NFZ) lub do rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek