3-latek nie mówi
Witam,
mój synek za miesiąc skończy 3 latka. Niepokoi mnie fakt, iż bardzo mało mówi. Potrafi powiedzieć niewiele słów tj. mama, tata, baba, daj, auto, tuta(ciocia). Zna również cyferki i literki, sam był chętny ich poznawania, nawet w języku angielskim. Zauważyłam nawet, że w tym języku zna alfabet i cyferki jeszcze lepiej. Kiedy ma ochotę powtarza po mnie nowe słowa, ale sam z siebie nie wyraża chęci posługiwania się nimi. Gdy coś chce woli pokazać. Kiedy go o coś poproszę to rozumie i wykonuje czynności, np. sprzątamy zabawki, czy wyrzucić coś do śmieci. Mamy też problem z odstawieniem pieluszek. Jak był mniejszy siedział na nocniku i nawet mu się udawało z niego korzystać, później zaczął traktować to jako zabawę i uciekał z niego. Myślę, że dużo by dało, gdyby zaczął mówić. Na bilansie 2-latka pediatra nie stwierdziła żadnych nieprawidłowości.
Ania

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
jeżeli trzyletnie dziecko nie mówi, to musi być tego powód i warto wykonać diagnozę (najważniejsze badanie dominacji stronnej oraz funkcji poznawczycch testem SON-R). Powinna Pani rozpocząć stymulację rozwoju mowy w domu. Polecam:
Radzę zastosować - Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Proszę na kanale You Tube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl zobaczyć jak ćwiczą terapeutki i matki.
Dziwię się, że podczas bilansu dwulatka pediatra nie pytał o rozwój mowy. Dwulatek powinien już budować zdania gramatycznie poprawne, a trzylatek mieć opanowany system gramatyczny i zadawać pytania.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska