Dziewdzynka 23-miesięczna nie chce mówić
Dzień dobry,
postanowiłam napisać do Pani z racji, iż nie potrafię trafić do własnej córki i zmobilizować jej do mówienia. Córka ma 23 miesiące i potrafi powiedzieć tylko: koko, miał, chał, na konia, acha, na węża sss, nie mówi ani mama, ani tata. Wszystko rozumie i wykonuje różne polecenie, ale nie mówi i nie nazywa niczego. Mówi tylko po swojemu. Dziecko jest po drgawkach gorączkowych w wieku 10 m-cy, ma także zdiagnozowaną granulocytopenię, ale jest tylko pod obserwacją hematologiczną, bez leków, robiłam jej przesiewowe badanie słuchu, które też wyszło dobrze. Diagnozowałam ją również u logopedy, który stwierdził, żeby czekać, że powinna sama zacząć mówić. Mi osobiście nie wydaje się to być dobry pomysł. Próbuje robić z nią różne zadania typu układanie pociągu, różne puzzle, ale np. nie radzi sobie z obrazkami przeciętymi na pół w różnej konfiguracji, a dobiera bezbłędnie pary. Powoli tracę już cierpliwość, wydaje mi się, że dziecko wymaga konkretnej pomocy.
Anna

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Anno,
dziecko potrzebuje natychmiastowej pomocy i jeżeli nie znajduje jej Pani w miejscu swego zamieszkania, warto poszukać w okolicy terapeuty metody krakowskiej (www.szkolakrakowska.pl).
Radzę zastosować - Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Proszę na kanale You Tube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl zobaczyć jak ćwiczą terapeutki i matki.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska