3-latek nie chce mówić
Witam,
mój syn w maju skończy 3 lata. Mówi bardzo mało: tata, ciocia, Wiki, mama, baba, nie, tak i wyrazy dźwiękonaśladowcze, rozumie wszystko, liczy na palcach bez nazywania cyferek, mówi tylko "trzy". Byłam z nim u logopedy i Pani stwierdziła, że jest bardzo mądry jak na swój wiek, a to, że nie mówi to jest nasza wina, ponieważ my (czyli domownicy) go rozumiemy i dlatego nie mówi. Pokazała mi ćwiczenia jakie wykonywać z nimi i żeby mówić do niego "nie rozumiem" aż do skutku. Czy to wystarczy? Czy powinnam z nim udać się na terapie logopedyczną?
Paulina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Paulino,
nie wiem jakie ćwiczenia pokazała pani logopeda, ale rada jakiej udzieliła jest nieprawidłowa. Nie można trzylatkowi odbierać poczucia bezpieczeństwa i traumatyzować komunikację z najbliższymi. Jeśli chłopiec nie mówi, to musi być tego powód i warto wykonać diagnozę (najważniejsze badanie dominacji stronnej oraz funkcji poznawczych testem SON-R). Jeżeli nie może Pani tego uczynić proszę rozpocząć ćwiczenia (nie dmuchanie w piórka i piłeczki, nie ćwiczenia języka przed lustrem), ale stymulację słuchową.
Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze,  po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).
Ponieważ brak mowy wpłynie na dalszy rozwój intelektualny dziecka, także emocji i zachowań społecznych, budowanie systemu językowego jest priorytetem w terapii.
Proszę na kanale YouTube na stronie www.konferencje-logopedyczne.pl zobaczyć jak ćwiczą terapeutki i matki.
Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska