2,5-latek "robi papa" przedmiotom
Witam,
niepokoję się o mojego synka, gdyż robi on "papa" wszystkim i wszystkiemu. Przykładowo idzie spać a wcześniej oglądał bajkę, to robi papa telewizorowi, ściągam mu spodnie, to im tez robi "papa". Poza tym nie mówi, ma napady histerii. Boje się, że może to być autyzm. Dodam, że miał robione badanie w OWI pod względem rozwoju i raczej wyszło wszystko przeciętne, poza mową, która była niska.
Beata

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
przede wszystkim synek nie powinien oglądać telewizji wcale! Wyniki wielu badań przekonują, że stymulacja obrazem (lewej półkuli) u tak małych dzieci utrudnia nabywanie systemu językowego (znajdującego się głównie w lewej półkuli).  Wydaje się, że machanie ma u synka charakter stymulacji (zachowań stereotypowych). Wciąż wielu diagnostów obawia się stawiać diagnozę autyzmu u tak małych dzieci, mimo, że wiele cech można zauważyć u rocznych dzieci. Na podstawie Pani opisu bardzo trudno stwierdzić u synka zaburzenie ze spektrum autyzmu, ale warto zasięgnąć również drugiej opinii, ponieważ wczesna diagnoza umożliwia szybsze i skuteczniejsze podjęcie terapii. Badania dzieci, do 3 roku,  w Centrum Metody Krakowskiej prowadzi dr Ewa Bielenda - Mazur, zapisy przyjmujemy pod numerem tel.514-553-534.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł