Ciężkie usypianie
Witam,
mam mały problem z moją 2-letnią córka. Nasz problem polega na tym, że ona śpi ze mną cały czas od 1,5 roku i nigdy sama nie zasypiała i teraz też ciężko ją nauczyć, ponieważ nawet, jeśli jest wielki problem (czasem w nocy się budzi i jest wszystko na NIE: spać nie, pić nie) nic tylko płacze, bo chce spać i muszę ją bujać bądź nosić. Mogłabym prosić o jakąś poradę, ponieważ bardzo męczy mnie ta sytuacja, tym bardziej, że gdy jej się czegoś zabroni potrafi rzucać zabawkami bądź bić.
Monika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
odzwyczajanie małego dziecka od spania razem z rodzicami może stać się dużym problemem. Trudno jest podać uniwersalne reguły, które obowiązują w każdej rodzinie. Kwestia zasypiania dziecka, jego specyficznych potrzeb związanych ze snem czy stosunku rodziców do snu dziecka są indywidualne i niepowtarzalne, niemożliwe więc staje się wskazanie niezawodnych metod dla wszystkich rodziców i maluchów.
Pomocne mogą być książki, związane ze snem dziecka. W księgarniach można znaleźć mnóstwo pozycji na ten temat, radzę jednak wybierać je ostrożnie - każda z nich bowiem proponuje metody, związane z różnymi nurtami
psychologicznymi. Ja mogę zaproponować zapoznanie się z książkami, związanymi z nurtem rodzicielstwa bliskości, np. "Księga wymagającego dziecka" autorstwa Williama i Martha Sears czy "Najszczęśliwszym śpiochu w okolicy" autorstwa Harveya Karpa.
Jeżeli książki będą dla Pani niewystarczające, to proponuję udać się w celu konsultacji do psychologa dziecięcego, specjalizującego się w pracy z małymi dziećmi. Niektórzy specjaliści z tej dziedziny oferują również konsultacje przez internet (np. Natalia Minge czy Agnieszka Stein).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek