Tiki u dziecka
Witam,
dziewczynka 6 lat, ma od jakiegoś czasu tiki i natręctwa - chrząkanie, wąchanie przedmiotów, częste całowanie, wzruszanie ramionami, miny i grymasy. Na pierwszy rzut oka nic nie widać, na drugi - trochę tak. Bystra, inteligentna, chociaż ma zmienne nastroje, w tym złość i smutek/płacz. Kontakty rówieśnicze prawidłowe. Zaczęła czytać, dobrze liczy, motoryka mała i duża dobra - rysuje z wprawą szlaczki, zaczyna pisać w lineaturze litery i cyfry, chociaż dość często w lustrzanym odbiciu. Ojciec dziecka jest dyslektykiem. Od prawie roku jeździ na rowerze na 2 kółkach, umie robić fikołki na trzepaku. Neurologicznie czeka nas EEG, bez zmian ogniskowych w badaniu neurologicznym (aczkolwiek dodatni test Romberga). Ciąża zagrożona, podtrzymywana fenoterolem, przy porodzie (cc) 2 x pępowina wokół szyi, 9 pkt i tlen podany po urodzeniu. Przez pierwsze kilka miesięcy drżały dziecku raczki, siadanie i raczkowanie - 9 m-cy, chodzenie - 1 rok, zaczęła mówić późno -około 2,5 lat. Jak wygasić tiki, stymulować rozwój i czy posyłać do 1 klasy czy zostawić ją w zerówce?
Amy

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że są Państwo dobrze zorientowani w specyficznych potrzebach rozwojowych córki. Jest to ogromny zasób, który na pewno pomoże w rozwiązaniu przytoczonych trudności. Z powodu zdarzeń, które miały miejsce w czasie ciąży, w trakcie porodu i na początkowym etapie życia dziecka, sugerowałabym stały kontakt z psychologiem dziecięcym. Będzie to pomocne dla Państwa i dla córki w celu poradzenia sobie z nowymi tikami i natręctwami - psycholog oceni ich natężenie, charakter, czynniki towarzyszące i zaproponuje sposoby wygaszania. Jednocześnie psycholog może wykonać testy w celu oceny poziomu gotowości szkolnej dziecka i odpowie na pytanie, związane z rozpoczęciem nauki szkolnej przez córkę. Do psychologa dziecięcego można umówić się prywatnie (wizyta płatna), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta nieodpłatna) oraz do poradni psychologiczno -pedagogicznej (wizyta nieodpłatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek