Płacz - zbyt częsta reakcja
Dzień dobry,
moja córka ma 12 lat, ostatnio dużo w szkole płacze. Gdy jej nie wychodzą rożne rzeczy, reaguje płaczem. Jak była młodsza, nie chciała grać w żadne gry, bo nie lubiła przegrywać. Zawsze bardzo się złościła. Płaczem próbuje brać
koleżanki "na litość", ale to nie pomaga. Traci je. Zaczyna kłamać. Nie wiem, co robić.
Ela

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Pani córka jest już nastolatką. Możliwe, że wiele niepożądanych lub zaskakujących zachowań spowodowane jest wejściem w wiek dojrzewania. Dojrzewanie charakteryzuje się między innymi przyspieszonym rozwojem fizycznym, rozchwianiem emocjonalnym (co może tłumaczyć częste wybuchy płaczu), buntowaniem się przeciwko regułom i autorytetom oraz dużą potrzebą akceptacji ze strony rówieśników. Z tego powodu, jeżeli Pani córka czuje się niewystarczająco akceptowana przez koleżanki, prawdopodobnie wykorzysta wszelkie dostępne sposoby, aby to zmienić.
Praca z dzieckiem w wieku nastoletnim jest dużym wyzwaniem, zarówno dla rodziców, jak i dla specjalistów (nauczycieli, psychologów, pedagogów). Dobrze jest posiłkować się dodatkową wiedzą, np. korzystając z dostępnej literatury - polecam m.in. "Nastolatki. Kiedy kończy się wychowanie?" Jespera Juula, "Życie w rodzinie" Jespera Juula czy "Jak mówić do nastolatków, żeby słuchały" Faber i Mazlish. Jeżeli potrzebuje Pani dodatkowego wsparcia, to radzę skonsultować się z psychologiem dziecięcym, który pomoże ustalić najlepsze sposoby współpracy z córką. Można umówić się do specjalisty prywatnie (wizyta płatna), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta nieodpłatna) lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta nieodpłatna).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek