Prawidłowe karmienie piersią
Witam,
mam problem i mam nadzieję, że Pani mi pomoże. Jestem mamą 1,5-miesięcznej Lenki. Lenka jest karmiona naturalnie. W tamtym tygodniu w nocy Lenka podrażniła mi brodawki podczas snu, więc zastosowałam kapturki. Po tych kapturkach dziecko nie potrafi dobrze złapać piersi. Górna warga jest wciągnięta do środka, nie wywija się. Nie sprawia mi to bólu tylko od tego samego czasu dziecko ma problemy z brzuszkiem. Nie ma kolki tylko strasznie stęka i się napina jakby nie mogła zrobić kupy, a zatwardzenia nie ma. Kupa jest luźna. Trwa to tylko nocami i dzisiaj wstawałam do niej aż 15 razy, podczas gdy wcześniej wstawałam 5. W dzień problem zanika. Stosujemy kropelki na brzuszek, ale nie pomagają. Czy podczas ssania z wciągniętą górną wargą dziecko może nałykać się powietrza? Odbijam ją po jedzeniu i już nie wiem, co robić, bo próbuję jej wywinąć wargę, ale się nie udaje. Lenka od razu puszcza brodawkę. Proszę o odpowiedz.
Kasia

Anna Cupryan - położna środowiskowa
Anna Cupryan
położna środowiskowa
Odpowiedź:
Pani Kasiu,
opisana przez Panią sytuacja sugeruje mi, że problem pojawił się najpierw, tj. być może dolegliwości spowodowane trawieniem czy oddawaniem gazów. Dlatego dziecko zmieniło sposób ssania i podrażniło to brodawki. Zastosowanie kapturków wprowadziło konieczność innego znów ssania i pojawił się zwyczaj podwijania wargi.
Polecam artykuł: Niespokojny maluch przy piersi.
Nocny niepokój może być nasilony oprócz dolegliwości inna pozycją przy karmieniu niż w dzień. Warto wykorzystać zamiast /oprócz kropelek masaż brzuszka przed karmieniem i ciepłe okłady w trakcie i po karmieniu. Po karmieniu utrzymać maluchowi pozycję, która umożliwi odbijanie powietrza.
Pozdrawiam
Anna Cupryan
Szpital Położniczo-Ginekologiczny UJASTEK