Niedosłuch u 2-latki
Witam Pani Profesor,
moja córka w wieku 2 lat 8 msc. dostała pierwsze aparaty, zdiagnozowano u niej niedosłuch 75db, na oba uszka. Badania przesiewowe wyszly ok, jak skończyła 2 latka zaczęło nas martwić to, że mało mówi. Szukając długo przyczyny okazało się, że niedosłyszy. Mając 2 lata mówiła: mama, baba, kaka (tata), pada deszcz, uja (wuja). Od 3 miesięcy nosi aparaty, postępy są z tygodnia na tydzień, szybko chłonie nowe wyrazy, buzia jej się nie zamyka, bardzo poprawiło się rozumienie, zaczyna zadawać pytania, buduje proste zdania itp. Martwi mnie bardzo to, że gubi końcówki i mówi bardzo niewyraźnie, większość zwrotów ja rozumiem, ale osoby z innego otoczenia już nie. Chciałam zapytać, kiedy i czy w ogóle zacznie mówić wyraźnie? Bardzo mnie to martwi, boję się, że już tak jej zostanie. Dodam, że jest bardzo pogodnym, ruchliwym i ciekawym świata dzieckiem. Na badaniach psychologicznych robionych dwukrotnie u psychologów wychodziło, że poziom inteligencji ma powyżej przeciętnej. Bardzo proszę o pomoc, ponieważ zdaje sobie sprawę z tego, że późno została zaaparatowana, ale zakładamy, że do jakiegoś momentu dziecko słyszało.
Karina

Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda
Prof. Jagoda Cieszyńska
Psycholog, logopeda
Odpowiedź:
Droga Pani Karino,
niedosłuch 75 dB nie jest głęboki, moi uczniowie z takim niedosłuchem opanowali artykulację na poziomie zdrowych dzieci. Ponieważ jednak aparaty Córeczka otrzymała późno, konieczne jest teraz prowadzenie codziennych ćwiczeń.
Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, Trudne głoski 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, wówczas należy oczywiście zdjąć aparaty słuchowe. Słuchanie można podzielić na dwie sesje.
Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Wczesna nauka czytania jest wielką pomocą dla dzieci z niedosłuchem. Proszę na stronie www.szkolakrakowska.pl poszukać artykułów na temat ćwiczeń z dzieckiem niedosłyszącym. Moje artykuły dotyczą wago wczesnej nauki czytania, a artykuły dr Sławki Orłowskiej-Popek - programowania języka i techniki dzienników wydarzeń. Pani dr Orłowska-Popek przygotowała wiele niesłyszących dzieci do matury i z pewnością w jej tekstach znajdzie Pani wiele potrzebnych informacji.
Serdecznie pozdrawiam
JAgoda Cieszyńska