Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Problem z mową 2,5-letniej dziewczynki

Witam,

piszę do Pani, bo sama już nie wiem czy mam się martwić swoją córcią? Czy to normalne? Oliwia ma prawie 2,5 roku i mało mówi, jest niewiele wyrazów, które wymawia prawidłowo, tworzy swój własny język, nazywa wyrazy po swojemu i jeden wyraz wypowiedziany przez nią ma wiele znaczeń np. "kuciu" to kolczyki, klucze i szybko, "cisi" to cebula, czereśnia, "jaja" to jajo i lala, itd. Jest minimalistką w tworzeniu języka, jak poznaje nowy wyraz, albo jak nie może go wypowiedzieć to wszystko nazywa tak samo, czyli "koja". Ostatnio doszło również, że wybrane przez nią wyrazy mają taką samą końcówkę, wszystkie kończą się na "jeje", np. kotki dwa to "kocieje", szare bure to "bujeje", góralu czy ci nie żal to "gójeje", dodam jeszcze, że bardzo mało używa czasowników, jak już wypowie jakieś zdanie to składa się ono max. z dwóch wyrazów, np."tata budziu", co oznacza, że tata ma brudne spodnie, "tata pia" oznacza, że tata naniósł piachu, "niunia jeje" oznacza, że Oliwia chce rowerek. Ja ją prawie zawsze rozumiem, piszę "prawie", bo czasami mam z tym problem. Oczywiście za każdym razem poprawnie wymawiam wyraz, który ona używa, mówię do niej i opowiadam o wszystkim, co się dzieje wokół nas. Poza tym nie mam z nią żadnych kłopotów, rozumie wszystko, co się do niej mówi, jak poproszę to wykona daną czynność, szybko uczy się rzeczy manualnych, potrafi ułożyć sama puzzle czy dopasować odpowiednie kształty, rysując też trzyma odpowiednio kredkę. Zaznaczę jeszcze, że bardzo szybko nauczyła się załatwiać potrzeby fizjologiczne na nocnik, mając 20 miesięcy już chodziła bez pampersa. Je wszystko co jemy my, nie rozdrabniam jej zupek czy innego jedzenia na papkę. Proszę Panią o pomoc, gdyż nie chcę, aby moje dziecko odstawało od rówieśników czy miało w przyszłości z tego powodu jakieś problemy z nauką. Wspomnę jeszcze, że konsultowałam swoje dziecko z 2 logopedami i wszyscy stwierdzili, że ma jeszcze czas. Jak skończy 3 lata i nadal będzie się problem utrzymywał to wtedy mam się zgłosić z nią do poradni. Co Pani o tym wszystkim sądzi? Bardzo mi zależy na poradzie takiego fachowca jakim jest Pani, udzielenia jakichś wskazówek, jak z córką pracować. Z góry bardzo dziękuję.

Ewelina
Prof. Jagoda Cieszyńska - Psycholog, logopeda

Prof. Jagoda Cieszyńska

Psycholog, logopeda

Odpowiedź:

Droga Pani Ewelino,

 

oczywiście, że nie może Pani czekać na samoistny rozwój mowy, bo widać wyraźnie, że bez pomocy Oliwia sobie nie poradzi. Słusznie Pani przypuszcza, że zwolniony proces kształtowania się systemu językowego ma negatywny wpływ na przyszłą edukację.


Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej: Słuchanie wypowiedzi językowych Program Słucham i uczę się mówić - Samogłoski i wykrzyknienia, Wyrażenia dźwiękonaśladowcze, po pojawieniu się pierwszych samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych wprowadzane są Sylaby i rzeczowniki (wszystkie cztery części - codziennie inną) oraz Sylaby i czasowniki l. pojedyncza, 20 minut dziennie (www.arson.pl). Istotne, by dziecko słuchało w słuchawkach, w celu eliminacji innych bodźców słuchowych. Słuchanie można podzielić na dwie lub trzy sesje.


Po wysłuchaniu programu wspólnie z dzieckiem oglądamy ilustracje w zeszytach "Kocham czytać" i staramy się by dziecko powtarzało sylaby. Warto też bawić się z użyciem obrazków przedstawiających różne sytuacje nazwane samogłoskami i wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi ("Samogłoski" "Czytanie symultaniczne - wyrażenia dźwiękonaśladowcze" - www.konferencje-logopedyczne.pl). "Moje pierwsze słowa (www.wir-wydawnictwo.com).

 

Proszę także pamiętać, że niezwykle ważna dla prawidłowego rozwoju dziecka jest eliminacja prawopółkulowych stymulacji, co oznacza CAŁKOWITĄ rezygnację z telewizji, nie może ona być włączona, mimo że dziecko nie patrzy na ekran. Należy zrezygnować z radia, komputera, gier w telefonie komórkowym, radia w samochodzie. Chodzi o to, że dźwięki płynące z medium nie pozwalają dziecku na słuchanie mowy z otoczenia, uczenia się prowadzenia NAPRZEMIENNEJ ROZMOWY i rozumienia społecznych przekazów niewerbalnych (mimika, wyraz oczu itp).

 

Warto udać się do specjalisty, który określi rozwój funkcji poznawczych, opracuje program stymulacji i pokaże jak pracować. Terapeutów metody krakowskiej znajdzie Pani na stronie www.szkolakrakowska.pl.

 

Serdecznie pozdrawiam
Jagoda Cieszyńska
 

Zobacz inne porady w tematyce: zaburzenia mowy, problemy z mówieniem

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć