Histeria u 9-latka
Witam,
jestem mamą 9-letniego chłopca. Jest bardzo mądrym i samodzielnym chłopcem. W szkole jest piątkowym uczniem, ma dużo kolegów i jest przez wszystkich lubiany. Chętnie bierze udział w przedstawieniach szkolnych, lubi uczyć się wierszyków i piosenek na pamięć.
Ostatnio zauważyłam że stał się bardzo nerwowy, nie ma problemów z nauką, ale podczas recytacji wierszy, odpowiedzi w szkole, rozmowy z
rodziną pocą mu się ręce i czerwienieje na buzi. W domu na różne prośby i pytania reaguje nerwowo: kładzie się na podłogę, płacze bez powodu, występuje też agresja słowna. W nocy od 4 dni występują problemy ze snem. Po 2 godzinach snu budzi się i przez następne 3 - 4 godziny płacze, że chce spać a nie może zasnąć. Mówi, że się niczego nie boi, tylko po prostu nie może zasnąć i nie wie dlaczego. Lekarz rodzinny powiedział, że nic się nie dzieje, to taki wiek i taka uroda tego wieku. Co mam robić? (w domu nie występują żadne problemy rodzinne).
Monika

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z opisu sytuacji trudno jest stwierdzić jakie są powody zmiany w zachowaniu i
nastroju Pani syna. Zapewne lekarz rodzinny ma rację zauważając, że mogą one być spowodowane dojrzewaniem ciała i początkiem tzw. burzy hormonalnej - należy pamiętać, że obecnie dzieci dojrzewają wcześniej. Mogą jednak występować również inne przyczyny, wpływające na samopoczucie syna: np. zwiększony stres, duży poziom odczuwanego napięcia czy znaczny lęk, spowodowane obowiązkami szkolnymi czy jakąś sytuacją w domu, która dla dziecka jest trudna, a dla dorosłych niezauważalna.
Radziłabym udać się na konsultację do psychologa dziecięcego lub rodzinnego,
który na podstawie dokładnego wywiadu z Panią będzie w stanie określić
dokładniej powody trudności, odczuwanych przez syna oraz zasugeruje jak pomóc w tej sytuacji sobie oraz dziecku. Można umówić się do specjalisty prywatnie (wizyta pełnopłatna), do poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży na NFZ (wizyta darmowa) lub do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek